شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
اعلام برنامه‌های هفتمین همایش «شمس و مولانا»

برنامه‌های هفتمین همایش بین‌‌‌‌‌‌‌المللی «شمس و مولانا» از سوی دبیرخانه این همایش اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفتمین همایش بین‌‌‌‌‌‌‌المللی «شمس و مولانا» از 10 الی 12 مهرماه از سوی تولیت شمس تبریزی و همکاری کمسیون ملی یونسکو-ایران  برگزار می‌شود.
 
این همایش در دو بخش حضوری و مجازی به مدت چهار روز برگزار می‌شود که بخش دوم آن از 10 الی 12 مهرماه با حضور میهمانانی از کشورهای مختلف برگزار می‌شود.
 
در افتتاحیه این همایش مهدی معین‌زاده، گزارش همایش را قرائت می‌کند و حسینعلی قبادی، رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و حجت‌الله ایوبی، رئیس کمسیون ملی یونسکو-ایران درباره اهمیت همایش شمس و مولانا صحبت خواهند کرد و غلامحسین دینانی از ایران و محمد صالح راسخ از افغانستان دیگر سخنرانان افتتاحیه خواهند بود.

در سخرانی‌های روز نخست همایش غلامرضا خاکی به موضوع «شیخ مثنوی: خرقه پوش صحبت شمس تبریزی»، تمیز ال به موضوع «انستیتوی تحقیقاتی مولانا در دانشگاه سلجوق قونیه و پژوهش‌های علمی در آن»، حجت‌الاسلام حسن‌زاده به موضوع «شمس و مولانا در معنویت گرایی جدید با تاکیید بر آثار دیپاک چویرا و اکهارت تله» و عیسی الشاهدی به موضوع «جایگاه عرفان و تصوف در جامعه بنگال» خواهند پرداخت.

شیرین بیانی، رجبعلی کاوانی، علی دهباشی، فاطمه مدرسی، محمد خالد عبده، نهال تجدد، ابوالکلام سرکار و حمید عبدالهیان سخنرانان روز دوم همایش هستند که به موضوعات «شمس تبریزی کیست؟»، «عشق، آنتی‌تز رومی در مقابل تز خشونت مغولان»، «روش معنایی به زندگی از نگاه شمس و فرانکل»، «تسامح و مدارا در اندیشه‌های مولانا جلال‌الدین رومی»، «چون و چرای نگارش ملک گرسنه»، «چهره مولانا در آینه ترجمه‌های مثنوی در زبان بنگالی» و «مولانا، و مثنوی خوانش کودکانه» می‌پردازند.

همچنین در سومین روز از این همایش ایرج شهبازی، دلال عباس، شهین اعوانی، عبدالمهدی مستکین، نعمت یلدریم، زهرا پارساپور، محمدتقی وزیری و زهرا سعد‌آبادی سخنرانی خواهند کرد که عنوان سخنرانی‌های آنها به ترتیب «شیوه‌های تربیتی شمس تبریزی»، «جلال‌الدین رومی در آثار اندیشه ورزان، پژوهشگران و سالکان عرب»، «یگانگی و بیگانگی شمس در کلیات»، «ملاقات شمس تبریزی و مولانا»، «پند در مثنوی معنوی»، «مولوی در آیینه شمس»، «کنکاشی در افکار دیالکتیکی رومی و شمس» و «آرامگاه شمس تیریزی از نظر گرگشگران بین‌المللی» است.
 
علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می‌توانند از ساعت 17 و 30 دقیقه روزهای شنبه تا دوشنبه (10 تا 12 مهرماه) به نشانی www.conf-shams.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها