چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
تنها راه نجات ایران در «عشق غریبه‌ها»/ سفری پرماجرا از تهران دوره قاجار تا لندن

کتاب «عشق غریبه‌ها» نوشته نایل گرین، با ترجمه امیرمهدی حقیقت از سوی نشر چشمه به کتاب‌فروشی‌ها راه یافت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رمان «عشق غریبه‌ها» نوشته نایل گرین و با ترجمه امیرمهدی حقیقت، به همت نشر چشمه منتشر شد.

در توضیحی بر این کتاب آمده که دویست سال پیش که ایران زیر حمله‌ آتش توپخانه‌ روسیه بود، عباس میرزا؛ نایب السلطنه‌ قاجار به این نتیجه رسید که تنها راه نجات ایران کسب «دانش روز» است. پس چند جوان ایرانی را در سفری پرماجرا به لندن فرستاد تا فنون و علومی چون اسلحه‌سازی، نقشه‌برداری، طب و زبان انگلیسی را بیاموزند و با دست پر به ایران برگردند.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «این‌جا سرزمین بود در عمق انگلستان و به کلی بیرون نقشه‌ دانش جغرافیایی مسلمانان. همچون اروپاییان در سفرهای آسیایی خود، میرزا صالح و میرزا جعفر قوم‌شناسان و کاشفان قلمروهایی «ناشناخته» شده بودند که هیچ‌یک از هم‌وطنانشان هنوز از وجودشان خبر نداشت.

میرزا صالح که سن هانا مور را با دقتی خوب، هفتاد سال تخمین زده بود (هانا مور در واقع هفتاد و سه سال داشت)، نوشت که خانم مور با خواهرش زندگی می‌کند (خواهر او البته چند ماه پیش از دیدار آن‌ها از دنیا رفت).»

نایل گرین، استاد دانشگاه لس‌آنجلس، با تکیه بر سفرنامه فارسی میرزا صالح شیرازی، طی 9 سال پژوهش در اسناد وزارت خارجه‌ بریتانیا و گشتن در میان خاطرات سیاستمداران، دانشمندان و دانشگاهیان انگلیسی می‌کوشد تصویری کامل از زندگی و تحصیل آن‌هل در آن سال‌ها ارائه دهد.

کتاب «عشق غریبه‌ها» نوشته نایل گرین، در 490 صفحه، به قیمت 155 هزار تومان، در قطع رقعی، جلد گالینگور و با ترجمه امیرمهدی حقیقت، از سوی نشر چشمه به کتاب‌فروشی‌ها رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها