سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
سلسله نشست‌هایی پیرامون بازتاب هنر مقاومت برگزار می‌شود

دانشگاه سوره با همراهی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، سلسله نشست‌هایی برخط پیرامون بازتاب هنر مقاومت برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،‌ هنر همواره آیینه‌ای در برابر وقایع اجتماعی بوده است. پدیده جنگ نیز یکی از همین پدیده‌هاست که توانسته بر نحله‌های فکری متفاوت تأثیر گذارده و آن‌ها را به کنش و واکنش وادارد. هنر نیز در برخورد با این پدیده هیچ‌گاه خاموش نبوده و بنا بر رسالت و زبان خود به آن واکنش نشان داده است. جنگ‌های مختلف در جهان ابعاد مختلفی داشته‌اند که بنا بر رویکردهای سیاسی موجود بر آن عموماً با بازتاب‌های منفی میان اندیشمندان هنر مواجه شده است.

در این میان دفاع مقدس ایران فارغ از این نگاه و انگاره‌ها بوده است. دفاع مقدس هشت‌ساله در ایران با ابعاد معنوی که در راستای مقاومت به آن دست یازید، الهام‌بخش نبردهای دیگری شد که هم‌کیشان آن را نیز در جهان درگیر کرد. دفاع مقدس و به‌تبع آن هنر دفاع مقدس به گفتمانی تبدیل شد که توانست بخش عمده‌ای از گفتمان اصلی جمهوری اسلامی ایران را به جهان صادر کند. در همین راستا به مدد هنرمندانی همچون شهید اهل‌قلم سید مرتضی آوینی، مباحثی در حوزه‌های زیبایی‌شناسی هنر دفاع مقدس پدید آمد که می‌تواند هماره مورد بازخوانی قرار گیرد و در طول این بازخوانی‌ها جلوه‌های تازه‌ای از خود را برای مخاطبین به نمایش بگذارد.

در همین راستا دانشگاه سوره با همراهی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و همچنین بخش رایزنی فرهنگی سفارت ایران در اسپانیا اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی برخط پیرامون بازتاب هنر مقاومت می‌کند. این نشست‌ها که در قالبی بین‌المللی و هم‌زمان با هفته دفاع مقدس برگزار می‌شود و سخنرانانی از کشورهای مسلمان خواهد داشت خواهد کوشید ابعاد مختلفی از هنر مقاومت را بیان نموده و به شکلی پژوهشی ویژگی آن را بازتاب دهد. 

سخنرانان این نشست‌ها که در روزهای ششم و هفتم مهرماه از ساعت 13 تا 18 در سامانه برخط دانشگاه سوره برگزار می‌شود عبارتند از: استاد احمد خلیلی فرد(عضو هیأت علمی دانشگاه سوره) با موضوع رد جنگ بر بوم نقاشی؛ دکتر محمدمهدی احمدی (رایزن فرهنگی سفارت ایران در اسپانیا) با موضوع اربعین نماد هنر مقاومت؛ استاد مهدی منعم (مدرس عکاسی) با موضوع عکاسی و اثرات پس از جنگ؛ دکتر رنا هاشم جونی( عضو هیأت علمی دانشگاه تشرین سوریه) با موضوع اثرگذاری بحران سوریه بر نمایشنامه‌های سوری؛ دکتر رضا اسکندر (عضو هیأت علمی جامعه اللبنانیه) با موضوع هنر مقاومت مسیر پیشرفت بین شکل و مضمون؛ دکتر احمد ناطقی (مدرس عکاسی) با موضوع صدای سکوت: نگاهی به عکس‌های فاجعه حلبچه؛ دکتر حبیب‌الله صادقی(عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد) با موضوع قلم کاریکاتوریست در مصاف ارابه‌های جنگی صدام.

علاقه‌مندان می‌توانند در این دو روز به آدرس  sibad.soore.ac.ir/v/show/holydefense مراجعه کنند.

گفتنی است در همین زمان برپایی نمایشگاه عکس و نمایش برخط انیمیشن‌های منتخب نیز از دیگر برنامه‌های درنظرگرفته شده برای بزرگداشت هفته دفاع مقدس دانشگاه سوره خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها