شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
درگذشت علی لیمویی شاعر پیشکسوت کرمانشاهی

علی لیمویی، شاعر و پژوهشگر پیشکسوت و متخلص به «ثابت کرمانشاهی» پس از یک سال تحمل رنج و درد ناشی از سکته مغزی درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، «علی لیمویی» شاعر و پژوهشگر پیشکسوت کرمانشاهی متولد سال ۱۳۱۶ در شهر کرمانشاه بود. بعد از اتمام تحصیلات متوسطه، در اداره ثبت اسناد و املاک استخدام و در سال ۱۳۷۴ از این اداره بازنشسته شد.

وی از جوانی با ذوق و استعدادی که داشت، سرایش شعر در قالب‌های گوناگون قصیده، غزل، مثنوی، دوبیتی و رباعی را در دو زبان کُردی کرمانشاهی و فارسی کرمانشاهی آغاز کرد.

وی یکی از فعالان ادبیات بومی کرمانشاه بود و ۹ اثر از خود به یادگار گذاشت.

از آثار او می‌توان به کتاب‌های «ترانه‌های ترنم» ۳۰۰ ترانه از ۸۵ شاعر کرمانشاهی (1377)، «در حلقه عشاق» (١٣٨٧)، «شهر من کرمانشاه و واژه‌نامه جامع فارسی کرمانشاهی» (انتشارات باغ‌نی-1389)، «واژه‌نامک گویش کرماشانی» (انتشارات ورجاوند–1390)، «هفتاد و هفت غزل عرفانی» (انتشارات یاردانش–1397) «شنه‌ی یار» (انتشارات گوتار–1395) «یاد قدیما...» (گذری‌ کوتاه بر خلقیات‌ فراموش‌شده مردم کرمانشاه) (انتشارات زوار– 1393) و «کرمانشاه شهر بی‌ستون» (انتشارات ماهواره– 1398) اشاره کرد.

چندی پیش کتاب «دلبر شیرین‌زوان» در معرفی شرح حال و مرور آثار ثابت کرمانشاهی به قلم «حجت‌اله مولایی‌فر» توسط انتشارات «سرانه» در کرمانشاه، در 184 صفحه چاپ و منتشر شده بود.

علی لیمویی که به دلیل سکته مغزی حدود یک سال خانه‌نشین شده بود، غروب روز جمعه 26 شهریورماه در سن 84 سالگی درگذشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها