شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
تولید 400 ساعت کتاب صوتی در کتابخانه‌های عمومی شیراز

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شیراز اعلام کرد: حدود 400 ساعت کتاب صوتی به‌صورت ضبط آزاد و با بالاترین کیفیت تولید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، بخش نابینایان کتابخانه رئیسی اردکانی مانند دیگر کتابخانه‌های عمومی در ایام کرونا فعالانه به ارائه خدمات به اعضای خود در سطح شهر شیراز و دیگر شهرستان‌ها پرداخت. همچنین در راستای امانت بین کتابخانه‌ای نسبت به ارائه خدمات به استان‌های هم‌جوار و محروم چون بوشهر، بندرعباس، هرمزگان، خراسان جنوبی و کرمان از طریق پست الکترونیکی پاسخگو بوده است.
 
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز در تشریح فعالیت بخش نابینایان این کتابخانه، عنوان کرد: پاسخگویی به نیازهای اعضا از طریق گروه‌های خدماتی واتس‌اپ و تماس تلفنی به بخش و ارسال خدمات به سه شکل حضوری، پیک موتوری (در سطح شهر شیراز به شکل سی دی و دی وی دی برای دسترس‌پذیر کردن کتب صوتی به اعضا) و پست (ارسال کتب صوتی به شهرستان‌ها و دیگر استان‌های محروم) انجام می‌شود.
 
فاطمه صفری‌راد، افزود: در این مدت حدود ۴۰۰ ساعت کتاب صوتی به صورت ضبط آزاد و با بالاترین کیفیت تولید شده است. این کتاب‌ها با هدف رفع نیازهای مطالعاتی افراد دارای آسیب بینایی و با مشارکت خیرین تهیه و تولید شدند.
 
وی با تشریح دیگر فعالیت‌های انجام شده در ایام کرونا توسط بخش نابینایان کتابخانه رئیسی عنوان کرد: تولید یک عنوان کتاب با مشارکت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز، برگزاری مراسم روز عصای سفید با حضور دبیرکل نهاد در فضای اسکای‌روم، پاسخ‌گویی به سوالات و نیازهای اطلاعاتی اعضا از طریق گروه مجازی کتابخوان و هم‌چنین اطلاع‌رسانی و به اشتراک‌گذاری فایل‌های صوتی کتاب‌ها از فعالیت‌های این بخش در ایام کرونا بوده است.
 
صفری راد با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های کتابخوان با استفاده از ظرفیت فضای مجازی عنوان کرد: چهار نشست کتابخوان و کارگاه‌های «نحوه کار با گوشی‌های هوشمند برای افراد دارای آسیب بینایی» با تدریس امید فلاحتی مدرس نابینا، «روانشناسی با موضوع سلامت روان و خودمراقبتی و راه‌های مثبت اندیشی» نیز به همت بخش نابینایان کتابخانه رئیسی برگزار شده است.
 
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شیراز به جمع خوانی کتب صوتی توسط نابینایان اشاره کرد و گفت: در این طرح قصد داریم کتبی که توسط بخش نابینایان کتابخانه رئیسی اردکانی ضبط شده را تدریجا در طول ماه باهم بخوانیم؛ همچنین کتاب‌هایی که در نشست‌های کتابخوان توسط اعضا معرفی می‌شود  و کتاب‌های پیشنهادی برای جمع‌خوانی را باهم به اشتراک بگذاریم.
 
صفری‌راد ارسال لینک کتب صوتی برای اعضا و پیگیری و ضبط وبینارهای آموزشی بخش و همچنین تهیه گزارش‌های آن را از دیگر اقدامات بخش نابینایان برشمرد.
 
وی تصریح کرد: پریسا محمدی، کتابدار بخش نابینایان به دلیل عضویت در کارگروه تخصصی نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی ایام دورکاری در جلسات کارگروه شرکت کرده است. تهیه تقویم آموزشی ویژه کتابداران نابینا، تدوین و ابلاغ دستورالعمل تولید منابع بریل و گویا و و دسترس‌پذیری و فعال‌سازی وب‌سایت تخصصی نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از جمله موارد در حال پیگیری توسط کارگروه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها