پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
درهم‌تنیدگی عاطفه و زبان، عامل موفقیت در شعر است

فرحناز چولکی شاعر و منتقد ادبی ایلامی معتقد است: عاطفه یک عنصر معنوی و عامل اصلی جذب مخاطب است که در پشت صحنه‌ شعر قرار گرفته و عناصر مختلف شعر را به هم متصل می‌کند و اثری موفق است که در هم تنیدگی عاطفه، زبان و تصویر را بتواند به مخاطب انتقال دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خوزستان، فرحناز چولکی شاعر ومنتقد ادبی و کارشناس ادبی کانون پرورش فکری ایلام در شانزدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند، شوش و شوشتر بیان کرد: زمانی‌که سخن از درون‌مایه‌ معنایی شعر به میان می‌آید، لاجرم دو عنصر مهم عاطفه و اندیشه مورد توجه قرار می‌گیرند، یک شعر بدون تجلی عاطفه بی‌معناست و می‌توان گفت اساسی‌ترین عامل پیدایش شعر عاطفه است.

وی عاطفه را شامل انتقال حالاتی مثل اندوه، شادی، خشم، یاس، عشق و غیره، در شعر دانسته و گفت: مخاطب بیشترین تأثیر را از این جنبه می‌گیرد، زیرا سرشت انسان خواهان شریک شدن سایرین در عواطف خویش است و برای رسیدن به این مقصود یک پل ارتباطی از جنس کلام ایجاد می‌کند.

چولکی در ادامه با اشاره به اینکه احساس و عاطفه عامل اصلی جذب مخاطب هستند، بیان کرد: عاطفه یک عنصر معنوی است که در پشت صحنه‌ شعر قرار گرفته و مابقی عناصر را به تکاپو وامی‌دارد، در واقع عاطفه یک رشته است که عناصر مختلف شعر را به هم متصل می‌کند و در یک اثر موفق می‌توانیم در هم تنیدگی عاطفه و زبان و تصویر را مشاهده کنیم.

این شاعر و منتقد ادبی اندیشه در شعر را برای هر گروه از مخاطبان سنی متفاوت دانست و اظهار داشت: افراد در سنین مختلف و با گرایش‌های متعدد، اندیشه‌های متفاوتی را در متن آثار خویش جلوه‌گر می‌سازند، گاهی اندیشه در شعر پررنگ و صریح است و گاهی مخاطب باید با تفکر دریافتش کند.

وی ادامه داد: اندیشه به نگرش و همسازی شاعر با پیرامون خویش، مربوط است و از آنجا که شاعران دارای خصایص متفاوت هستند، احساس و عواطف و اندیشه در بین آنان متغیر است.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون استان ایلام از اندیشه و تفکر به‌عنوان اجزای سازنده‌ درون‌مایه شعر یاد کرد و توضیح داد: تأثیرات عاطفی گذرا و مقطعی هستند اما اندیشه در ذهن جاودانه می‌شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها