سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
سوگواره ملی شعر عاشورایی عشایر کشور برگزار می‌شود

دبیر یازدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی عشایر کشور اعلام کرد: سوگواره ملی شعر عاشورایی عشایر، به میزبانی شیراز و با حضور شاعرانی از سراسر ایران، برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، امین‌الله قربانی کشکولی روز دوشنبه 15 شهریور 1400 در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به خلأ فرهنگی، ارزشی و مذهبی که در زمینه شعر عاشورایی  عشایر احساس می‌شد و همچنین با توجه به اینکه حوزه فرهنگی اجتماعی عشایر نیز متولی خاصی نداشت، این سوگواره برنامه‌ریزی شده است.
 
به گفته دبیر سوگواره ملی شعر عاشورایی عشایر کشور، از 11 سال پیش شب شعر عاشورایی عشایر کلید زده شد. به واسطه این رویداد، بیش از 400 شاعر با بیش از 1200 شعر شناسایی شدند.
 
قربانی کشکولی با بیان اینکه تولید محتوا و تبدیل این اشعار به نوحه و مداحی یکی از دستاوردهای این کنگره است، ورود شاعران اهل سنت را به سرایش شعر درباره امام حسین (ع) و روز عاشورا از دستاوردهای این کنگره عنوان کرد.
 
او در ادامه با بیان اینکه این کنگره در مراحل استانی و ملی برگزار می‌شود، تاکید کرد: به دنبال بین‌المللی شدن این سوگواره هستیم. یک دوره این سوگواره در تهران با استقبال روبه‌رو شد. از آنجا که این سوگواره در شیراز کلید خورد و پیشرفت کرد، ترجیح دادیم در شیراز برگزار شود.
 
قربانی کشکولی با گلایه از اینکه با وجود اینکه این سوگواره به شدت مورد استقبال عشایر و قومیت ها قرار گرفته، اما در استان فارس متولیان امور فرهنگی همراهی کمرنگی با آن دارند، گفت: علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همراهی مناسبی ندارد، با پی‌گیری‌های انجام شده از تهران نهایتا در استان خواستند که برگزاری این سوگواره را به یک موسسه دیگر داده شود در حالی که این سوگواره به نام عشایر است و ما مصمم به برگزاری آن در هفته جاری هستیم.
 
وی تصریح کرد: یازدهمین دوره این سوگواره با انتخاب 16 شعر از تهران، آذربایجان شرقی، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و قم به صورت حضوری (فارسی‌ها) و مجازی (دیگر استان‌ها به وسیله ویدیوئی) بعد از نماز مغرب و عشا در سالن 300 نفری اداره آموزش و پرورش عشایری فارس با حضور 40 نفر و با رعایت اصول بهداشتی روز چهارشنبه برگزار می‌شود.
 
یادآور می‌شود: سپاه عشایر، اداره کل آموزش و پرورش عشایری فارس، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری، حوزه هنری، سازمان تبلیغات، دبیرخانه شورای فرهنگی هنری عشایر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به میزبانی موسسه فرهنگی هنری رهروان اندیشه امامت اداره امور عشایر، نهادهای همکار در برگزاری این سوگواره ملی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها