پنجشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
فراخوان یادنامه‌ای برای زنده‌یاد رحیم نیکبخت

یادنامه‌ای برای زنده‌یاد رحیم نیکبخت، تاریخ‌نگار انقلاب و محقق تاریخ آذربایجان با عنوان «ذکر رحیم» منتشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، موسسه تاریخ و فرهنگ دیار کهن با همکاری گروه تاریخ دانشگاه پیام نور، پژوهشکده اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی و انتشارات سفیر اردهال در نظر دارد به پاس کوشش ستودنی فرزند برومند ایران استاد رحیم نیکبخت، تاریخ‌نگار انقلاب، محقق تاریخ آذربایجان و مرثیه‌پژوه حسینی(ع) یادنامه‌ای را تحت عنوان «ذکر رحیم» منتشر کند.

زندگی و شخصیت علمی و فرهنگی، بررسی آثار، پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی، رثائیه‌ها و یادداشت‌ها، هرگونه عکس، دست‌خط یا اثر منتشرنشده استاد، مقالات اهدایی در حوزه‌های انقلاب اسلامی، تاریخ آذربایجان، هویت ملی و مرثیه و نهضت حسینی(ع) از جمله محورهای این فراخوان است.

مهلت ارسال این فراخوان 10 مهرماه 1400 اعلام شده و نشانی ارسال مطالب: soltanim87@gmail.com است. 



رحیم نیکبخت از نویسندگان حوزه تاریخ انقلاب، مطالعات عاشورایی و حوزه مطالعات مبارزه با پان‌ترکیسم، 15 مردادماه در سن 50‌سالگی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. وی دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بود. در کنار پژوهش در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر آذربایجان، مدیریت بخش تدوین اسناد و تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مدیریت بخش تحقیقات تاریخ مجلس را نیز عهده‌دار بود.

نیکبخت در برخی از همایش‌­های مربوط به تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی به­ عنوان سخنران یا عضو کمیته علمی حضور داشته و در ضمن، مقالات و تألیفات متعددی در حوزه تاریخ انقلاب و تاریخ و فرهنگ ایرانی اسلامی آذربایجان منتشر شده است. دوره سه‌جلدی پژوهشنامه انقلاب اسلامی، دوره دوجلدی مبدا نهضت و نامه نیمه خرداد از جمله آثار برجسته اوست.

زندگانی و مبارزات شهید قاضی طباطبایی، جنبش دانشجویی تبریز به روایت اسناد و خاطرات، خاطرات حجت‌الاسلام حسینی همدانی، زندگانی و مبارزات آیت‌الله مروج، زندگانی و مبارزات شهید دکتر مفتح، مبارزات آیت‌الله سیدیونس اردبیلی به روایت اسناد و خاطرات، مجموعه مقالات همایش پنجاهمین سالگرد شهادت نواب صفوی و فدائیان اسلام، بازخوانی مشروطیت، مطهری بدون سلاح و... بخشی از آثار این مولف و پژوهشگر فقید حوزه تاریخ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها