سه‌شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
علما و شخصیت‌های خراسان رضوی درگذشت علامه حکیمی را تسلیت گفتند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، تولیت آستان قدس رضوی و استاد برجسته حوزه علمیه خراسان در پیام‌هایی جداگانه درگذشت علامه محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، حجت الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی و آیت‌الله سیدجعفر سیدان استاد حوزه علمیه خراسان در پیام‌هایی جداگانه درگذشت علامه محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.
 
نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد در پیام تسلیت خود، درگذشت علامه محمدرضا حکیمی را ضایعه‌ای اسفناک برای جامعه روحانیت شیعه برشمرد. متن پیام آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی به شرح زیر است:

هوالباقی
رحلت جانگداز علامه فرهیخته، استاد اندیشمند، اسوه زهد و عدالت‌خواهی جناب آقای محمدرضا حکیمی ضایعه‌ای اسفناک برای جامعه روحانیت شیعه است. این ضایعه مؤلمه را به محضر مقدس رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه، قاطبه اندیشمندان دینی و برادر بزرگوار آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم.
امیدوارم با عنایات خاصه حضرت بقیه‌الله -ارواحنا فداه-  این خسارت ناگاه جبران گردد و خداوند بر علو درجات و مقامات آن مرحوم بیافزاید.
سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد
 
 
همچنین تولیت آستان قدس رضوی در پیام تسلیتی به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا حکیمی، تعبّد، فقاهت، عرفان قرآنی، زهد، بی‌رغبتی و بی‌اعتنایی به همه جلوه‌های حقیر مادّی، حرّیّت در گفتار و نوشتار، دفاع معتقدانه و نه سوداگرانه از عدالت اسلامی، رنجوری قلب و دلی پاک از فقر، محرومیّت و تبعیض در جامعه و دفاع از حیثیّت و کرامت انسانی را از ویژگی‌های این دانشمند و حکیم با اخلاص، نوآور و دردآشنا برشمرد.

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی به شرح زیر است:
 
باسمه تعالی
خبر تلخ و اندوه‌بار درگذشت دانشمند متعهّد و متفکّر برجسته، استاد محمدرضا حکیمی -رضوان الله تعالی علیه- حقیقتاً موجب تأثّر و حزن هر انسان با ایمان، منصف و عدالت‌طلب گردید.
کسب فیض الهی و معنوی در جوار بارگاه منوّر و قدسی حضرت ثامن‌الحجج -علیه آلاف التحیّة و الثناء- تلمّذ فعّال و پرجلوه در محضر درس فقیه بزرگ و کم‌مانند، مرحوم حضرت آیت‌الله العظمی سید هادی میلانی‌ -اعلی الله مقامه الشریف- بهره‌گیری شایسته و بایسته از محضر پرفیض استاد عرفان قرآنی، مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ مجتبی قزوینی -قدّس الله نفسه الشریف- از وی شخصیتی ساخته بود که تعبّد، فقاهت، عرفان قرآنی، زهد، بی‌رغبتی و بی‌اعتنایی به همه جلوه‌های حقیر مادّی، حرّیّت در گفتار و نوشتار، دفاع معتقدانه و نه سوداگرانه از عدالت اسلامی، رنجوری قلب و دل پاکش از فقر، محرومیّت و تبعیض در جامعه و دفاع از حیثیّت و کرامت انسانی از ویژگی‌های این دانشمند و حکیم با اخلاص، نوآور و دردآشنا بود.
اینجانب این ضایعه بزرگ را به محضر مبارک رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی -مدّظلّه العالی- برادر بزرگوارش جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمد حکیمی و همه دوستان و علاقه‌مندان و ارادتمندان این فقید سعید، تسلیت عرض می‌کنم.
در جوار مضجع نورانی و شریف حضرت رضا سلام الله علیه رضوان و رحمت الهی را برای ایشان مسئلت می‌نمایم.
تولیت آستان قدس رضوی، احمد مروی
 
همچنین آیت‌الله سیدجعفر سیدان استاد برجسته و مطرح حوزه علمیه خراسان در پی درگذشت استاد محمدرضا حکیمی با انتشار پیامی، فراگیری معارف ولایت ائمه معصومین (ع) و تفکیک بین معارف وحیانی و افکار بشری را ۲ اقدام مهم آن مرحوم برشمرد. متن پیام آیت‌الله سیدجعفر سیدان به شرح زیر است:

ارتحال عالم بزرگوار فقید سعید آقای محمدرضا حکیمی که انسانی وارسته و دانشمند و نویسنده توانا و ادیبی ارجمند بودند موجب تاثر شدید شد. آن مرحوم در دوران عمر پر برکت خود در مراحل مختلف به دو مسئله بسیار مهم اصرار ورزید و در جهت ترویج و تثبیت و پایداری نسبت به آن دو موفق عمل کرد.
یکی از آن‌ها در ارتباط با مساله ولایت ائمه معصومین -علیهم السلام- است که از نوشتار حماسه غدیر تا کتاب شریف خورشید مغرب که در ارتباط با وجود مبارک امام زمان -عجل‌الله تعالی فرجه الشریف- است و همچنین کتاب شریف الحیات گویای این حقیقت است.
موضوع دوم اصرار مرحوم استاد حکیمی بر جداسازی افکار بسیاری از مشاهیر بشری که همسو با معارف وحیانی نیست و به تعبیر آن مرحوم تفکیک بین معارف وحیانی و بسیاری از افکار بشری در معارف است.
آن مرحوم آثار ارزنده‌ای باقی گذاشت و با زندگی بسیار ساده و زهد کاملا روشن زندگی را سپری ساخت.
خدای متعال او را غریق رحمت و مشمول عنایات خاصه خاندان رسالت بدارد و به همه بازماندگان و علاقه‌مندان به خصوص برادر گرامی آن مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای محمد حکیمی صبر و اجر کرامت فرماید.
 
یادآوری می‌شود پیش از این مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری، رئیس مجلس و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیام‌های جداگانه ایی درگذشت علامه محمدرضا حکیمی را تسلیت گفتند.
 
محمدرضا حکیمی، اندیشمند دینی و نویسنده در ۱۴ فروردین ۱۳۱۴ در مشهد متولد و 31 مرداد 1400 در تهران بر اثر بیماری از دنیا رفت. از این عارف برجسته با عناوینی چون «علّامه»، «استاد»، «فیلسوف عدالت» و «مرزبان توحید» یاد می‌شود و کتاب الحیاة وی که یک دایرةالمعارف اسلامی است، از شهرت و اعتبار خاصی در جهان اسلام برخوردار است.
 
این گزارش می‌افزاید، مراسم تشییع و تدفین علامه محمدرضا حکیمی هم‌اکنون در مشهد و صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی در حال برگزاری است و گزارش آن متعاقبا ارسال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها