یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۶

مرحله استانی بیست‌ و سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، برگزیدگان خود را معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مدیرکل کانون پرورش کودکان و نوجوانان استان فارس در این مراسم که صبح امروز یکشنبه ۱۷مرداد ۱۴۰۰ در محیط اسکای‌روم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس به میزبانی خانه تاریخی زینت‌الملک شیراز برگزار شد، گفت: قصه‌گویی در کانون، یکی از ابزارهای مهم تربیتی محسوب می‌شود و ارائه بسیاری از مفاهیم بر اساس کتاب، کتاب‌خوانی و قصه‌گویی است.
 
سعیدرضا کامرانی، افزود: قصه‌گویی، تاریخی به قدمت آفرینش بشر دارد و یکی از مهم‌ترین ابزارها برای انتقال پیام است. بسیاری از آثار فاخر ادبیات فارسی از جمله کلیله‌ودمنه، گلستان‌سعدی، مثنوی‌‌‌مولوی و شاهنامه فردوسی به زبان داستان گفته شده و در باب تأثیر و اهمیت ادبیات داستانی همین بس که پیام‌های مقدس الهی در قرآن کریم در قالب داستان ارائه شده است.
 
وی ادامه داد: با گذری به مباحث اعتقادی و دینی در‌می‌یابیم خداوند بزرگ در قالب قصه پیام‌های مهمی را به مخاطب انتقال داده و اصلا سوره‌ای در قرآن به نام قصص وجود دارد و بیشتر پیام‌های قرانی در قالب قصه مطرح شده که این موضوع، اهمیت قصه و قصه‌گویی را یادآور می‌شود.
 
به گفته کامرانی، کانون این افتخار را دارد به عنوانی یکی از سازمان‌هایی که فعالیت قصه‌گویی را به صورت اختصاصی دنبال می‌کند و بیست‌و‌سومین مرحله استانی را امروز در خانه زیبای دوره قاجار در شهر مقدس شیراز برگزار می‌کنیم.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری فارس در بخش دیگری از سخنانش افزود: باید به جای خوردن حسرت دیروز و تلف‌کردن امروز و هراس از فردا، از گذشته، تجربه اندوخته و با بهره‌برداری از امکانات و زمان حال، با برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق، برای آینده برنامه‌ریزی کرد چون آینده چیزی نیست که بخواهیم با آن مواجه شویم؛ فردا می‌رسد و باید برای ساختن آن برنامه داشته باشیم و در راه تربیت و پرورش کودکان و نوجوانان تلاش کنیم.
 
کامرانی در ادامه خطاب به اعضا و مربیان کانون پرورش فارس، گفت: در بحث قصه که فعالیت اصلی کانون به‌شمار می‌رود بیشتر اهتمام داشته باشید. زیرا استفاده از هنر می‌تواند پیام‌ها را برای کودکان و نوجوانان که بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه و هر خانواده هستند ماندگارتر می‌کند و یکی از راه‌هایی که می‌تواند فرزندان را نیک و صالح تربیت کرد همین قالب قصه است. در این راه به برد و باخت هم اهمیت چندانی نباید داد. انتخاب قصه‌گو شاید فقط باعث انگیزه شده و آثار بیشتری تولید شود و مهم است که همه به قصه و قصه‌گویی روی بیاوریم و از این قالب بسیار تاثیرگذار هنری بیشتر بهره ببریم، همچون ورزش همگانی که اصل ورزش کردن همه است و بعضی هم در این راه قهرمان می‌شوند.
 
وی در پایان از همه شرکت کنندگان، اعضا، مربیان و کارشناسان و کارکنان کانون فارس که با تلاش شبانه‌روزی بازار قصه‌گویی را داغ و در این راه فعالیت مفید داشتند، تقدیر کرد. 
 
بر اساس این گزارش، در آیین پایانی مرحله‌ استانی بیست و سومین جشنواره‌ی بین‌المللی قصه‌گویی، قصه‌گویان برگزیده‌ی فارس در دو بخش (مدرن و کلاسیک) و (نقالی و آیینی)، در هر یک از گروه‌های شرکت‌کننده (زنان و مردان، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، دختران و پسران) معرفی شدند.
 
برگزیدگان استانی این دوره از جشنواره در گروه‌های (زنان و مردان، دختران و پسران) به مرحله‌ منطقه‌ای راه یافتند. پس از بررسی و پایش آثار رسیده از قصه‌گویان استان فارس در گروه‌های «پسران و دختران»، «زنان و مردان» و «پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها» در بخش‌های ملی و آیینی- سنتی، برگزیدگان مرحله‌ استانی بیست و سومین جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی و راه‌یافتگان به مرحله‌ منطقه‌ای، معرفی شدند.
 
بر این اساس و با اعلام هیأت داوران، در بخش ملی: در گروه مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، فاطمه سلطانی با قصه «سلطان و آهو» ، عبدالصمد رحمانیان کوشککی با قصه «کفش‌های بازرگان» و هاجر قنبری با قصه «فرشته بالدار» به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند.
 
در بخش زنان و مردان نیز رقیه مستقیم با قصه «غول و نمکی» مقام اول را به خود اختصاص داد. ضحی محزون با قصه «موش دم بریده» و مریم جلالی با قصه «جناب آقای قورباغه» نیز موفق به کسب مقام دوم و سوم جشنواره شدند. در این بخش سعیده عزیزی با قصه «کلوچه‌های خوشمزه» و زهرا رایگان با قصه «میهمان» به عنوان شایسته تقدیر معرفی شدند.
 
جشنواره استانی قصه‌گویی همچنین در بخش دختران و پسران، ستایش عرب‌زاده با قصه «تولد مار بوآ»، محدثه شاهدی با قصه «شیر بی‌یال و دم» و محدثه تشویقی با قصه «آهوی گردن دراز» را به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی کرد و زهرا تشکر با قصه «دروغ بزگ» را شایسته تقدیر دانست.
 
بخش آیینی- سنتی بیست‌و‌سومین جشنواره استانی قصه‌گویی نیز در بخش دختران و پسران 4 برگزیده و شایسته تقدیر داشت. بر این اساس، امیر محمد زارع با قصه «مزعفر و بغرا»، زهرا صمیمی با قصه «نقل ضحاک» و نازنین زهرا ایزدی با قصه «نبرد رستم و اشکبوس» به ترتیب به عنوان نفرات اول تا سوم معرفی شدند. یکتا افشاری با قصه «آرش کمان‌گیر» شایسته تقدیر در این بخش معرفی شد.
 
در بخشی از بیانیه‌ هیأت داوران مرحله‌ استانی این جشنواره در کانون فارس، متشکل از سودابه شکرالله‌زاده، لیلا ابراهیمی و مژده دستوری آمده است: قصه‌گویی سن و سال نمی‌شناسد و این حرف تازه‌ای نیست و حضور قصه‌گویان رده‌های سنی مختلف در بیست‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بار دیگر صحت این گفتگو را به اثبات می‌رساند.
 
هیأت داوران مرحله استانی بیست‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی استان فارس ضمن سپاس از حضور پرشور قصه‌گویان، توجه شرکت‌کنندگان در مرحله استانی را به نکات زیر معطوف می‌دارد: 
 
در قصه‌گویی‌هایی که مورد داوری قرار گرفت نکته‌هایی وجود داشت که بیان آنها لازم و ضروری به‌نظر می‌رسد. فراموش نکنیم که فرایند قصه‌گویی را قصه‌ی خوب گفتن و خوب قصه گفتن تشکیل می‌دهد؛ یعنی قصه‌گو ضمن اینکه باید بتواند از بیان، فیزیک (بدن)، متافیزیک (روح و احساس) و میمیک (حالت‌های چهره استفاده کرده تا قصه گویی جذاب ارائه کند، می‌بایست به معیارهای قصه‌ی خوب نیز توجه داشته باشد.
 
تناسب قصه از نظر محتوا، موضوع با روحیه، رفتار و جنسیت قصه گو، تازگی و نو بودن قصه، برخورداری قصه از قابلیت روایی، برخورداری قصه از محتوا و پیام هماهنگ با آموزه‌ها و هنجارهای اجتماعی و تربیتی، برخورداری از ساختار مناسب قصه و انسجام و پیوستگی (آغاز، میانه، پایان) معیارهای قصه‌ی خوب بود که از سوی داوران به آن اشاره شده است.
 
داوران معیار‌های قصه‌گوی خوب را نیز چنین برشمردند: نوآوری و خلاقیت در شیوه روایت و ابتکار در جذب مخاطب، فضاسازی مناسب به منظور ورود به اجرا، خلاقیت در بخش انتخاب و اجرای قصه، مهارت در استفاده از زبان وجودی، داشتن صدای رسا و مناسب، حفظ یک‌دستی زبان قصه، احاطه و اشراف بر کل قصه، وضع ظاهری مناسب، مخاطب شناسی و ارتباط و تعامل با مخاطب.
 
مرحله استانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با شعار «آینده ساختنی است» روز یکشنبه 17 مرداد 1400 با حضور مدیرکل، معاون اداری مالی، کارشناسان، مربیان و  اعضا کانون استان فارس و کشور و جمعی از علاقه‌مندان به قصه‌گویی در فضای اسکای روم و در خانه تاریخی زینت‌المک شیراز برگزار شد.
 
یادآور می‌شود: مرحله پایانی بیست‌وسومین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با شب یلدا به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها