جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳
نخستین کنگره ملی خانای قبادی در جوانرود برگزار شد

نخستین کنگره ملی خانای قبادی، شاعر کرد در شهرستان جوانرود برگزار و 20 اثر برگزیده معرفی و تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کرمانشاه، «خانای قبادی» از شاعران صاحب‌سبک کُرد در سدهٔ هجدهم میلادی بود که در منطقه جوانرود کنونی می‌زیست. او خمسه نظامی را به زبان کُردی برگردانده است. خانای قبادی به زبان‌های فارسی، ترکی و عربی آشنایی و تسلط داشته است و بیشتر اشعارش به گویش هورامی سروده شده است. «شیرین و خسرو» مهم‌ترین اثر اوست.

به منظور بزرگداشت این شاعر جوانرودی و حفظ اشتراکات فرهنگی، اولین کنگره خانای قبادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، فرماندار جوانرود، انجمن‌های فرهنگی و ادبی و اهالی فرهنگ و ادب‌دوستان در محل کتابخانه محمد رسول الله (ص) شهرستان جوانرود برگزار شد.

در این آیین، مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه از اصالت فرهنگی به عنوان سپری در برابر تهاجم فرهنگی یاد کرد و افزود: برگزاری چنین همایش و آیین‌هایی موجب تحکیم وحدت و بررسی اشتراکات فرهنگی می‌شود.

بهرام فاضلی‌زاد یادآور شد: ایران فرهنگی آنقدر بزرگ و گسترده است که زبان و گویش و نژاد و مذهب نمی‌تواند آن را محدود کند و ایرانی فراتر از تقسیمات جغرافیایی است.

وی از برگزاری مراسمی اینچنین به‌عنوان راهکاری برای مقابله با تهاجمات و نقشه‌های شوم فرهنگی یاد کرد و از همه افرادی که در برگزاری این کنگره ملی نقشی داشته‌اند، قدردانی کرد.

در ادامه رییس اداره فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی شهرستان جوانرود همزمانی برگزاری این کنگره با ثبت جهانی منظر فرهنگی اورامانات و پیوستن شهرستان جوانرود به ۶۰ شهر خلاق فرهنگ و هنر کشور را خوش‌یمن دانست.

مسعود قادری در ادامه با ارائه گزارشی از برگزاری اولین کنگره خانای قبادی، ادامه داد: از ۴۴ اثر ارسال شده به دبیرخانه این کنگره ملی ۲۰ اثر برگزیده شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

زندگینامه و آثار خانای قبادی، تاثیرات قرآن، احادیث و منابع‌اسلامی بر اشعار خانا، جایگاه خانا در ادبیات کردی، زیبایی‌شناسی، صورخیالی، صنایع و بدایع ادبی در اشعار خانا، کردستان و زبان کردی در اندیشه خانا، خانا و سبک ادبی گوران، تاثیرپذیری خانا از شاعران و ادیبان پیش و بعد از خود، عرفان، فلسفه و تصوف در اشعار خانا، روایت در منظومه‌های خانا، وضعیت سیاسی و اجتماعی در عصر خانای قبادی، از جمله محورهای این کنگره بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها