چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۲
کرونا کرامتی‌مقدم را هم از زبان و ادبیات فارسی گرفت

دکتر سیدعلی کرامتی‌مقدم، استاد دانشگاه فرهنگیان، دبیر انجمن علمی، آموزشی معلمان زبان و ادبیات خراسان رضوی و رئیس پژوهشسرای ادب و هنر ثابت فردوسی، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، کانال تلگرامی موسسه فرهنگی «خردسرای فردوسی» با انتشار پیامی خبر از درگذشت دکتر سیدعلی کرامتی مقدم، استاد دانشگاه فرهنگیان، دبیر انجمن علمی، آموزشی معلمان زبان و ادبیات خراسان رضوی و رئیس پژوهشسرای ادب و هنر ثابت فردوسی، بر اثر ابتلا به ویرووس کرونا داد.

در این پیام آمده است:
اگر روزی دست سرنوشت بود که آدم‌ها را پس از عمری درمی‌ربود، امروز هیولایی به نام کووید ۱۹ بی‌چشم و روتر از آن است که یک ذره رحم در نهادش سرشته شده باشد. خوبان و خوش‌کاران را یکی پس از دیگری با داس کرونا درو می‌کند. «دکتر سیدعلی کرامتی مقدم» از آن نیک‌اندیشان و خوش‌کردارانی بود که هنوز می‌توانست به خدمت با آموزش کشور، تا سال‌ها ادامه بدهد. فقدان او برای آموزش و پرورش خراسان و کشور و نیز برای پژوهش استان، ضایعه‌ای بزرگ‌ است که به این زودی‌ها قابل جبران نخواهد بود. کمبود وجود نازنین او را به خاندان گرامی‌اش و خانواده آموزش و پژوهش استان و کشور تسلیت می‌گوییم. 

در پی درگذشت ناباورانه این معلم ادبیات، دکتر محمدجعفریاحقی، استاد ادبیات دانشگاه فردوسی و مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه در پیامی این فقدان را تسلیت گفت. متن پیام بدین شرح است:

«جهانا شگفتی ز کردار توست»
و چه شگفتی بالاتر از بردن خوبان و خوب‌کاران!
دکتر سیدعلی کرامتی مقدم از آن خوب‌کارانی بود که بند کرونا بر گردن او گذاشتی و بی هنگام او را از میان ما بردی! او مرد کردار نیک و پندار نیک بود. چندین سال این قطب علمی با همکاری‌های زرین او روز بزرگداشت فردوسی را به خوبی برگزار کرد و مقالات فراوانی به کوشش او از این رهگذر به دست خوانندگانش رسید. اندوه نبودن او را به خاندان گرامی وی و به خانواده بزرگ آموزش، پرورش و پژوهش کشور تسلیت می‌گوییم.
 

اتحادیه انجمن‌های علمی آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی کشور هم اینگونه درگذشت این استاد زبان و ادبیات فارسی را تسلیت گفته است:

«از شمار دوچشم یک تن کم
 وز شمار خرد هزاران بیش» 

خبر پرکشیدن یکی از ستارگان آسمان زبان و ادب فارسی خراسان که نامش برای همیشه بر پیشانی فرهنگ و هنر این خطه‌ی ادیب‌پرور نقش بسته است؛ سخت دوستانش را عزادار ساخت. با کمال تاثر و تاسف، و عرض تسلیت محضر جامعه ادبی ایران بزرگ، بویژه ادیبان و فرهنگیان خطه خراسان، کوچ ناباوارنه دوست، یاور و همکار عزیزمان، مرحوم دکتر سیدعلی کرامتی‌مقدم را تسلیت عرض نموده و ابراز همدردی و آرزوی سکینه و آرامش برای خانواده محترم آن فقید سعید می‌نماییم. خداوند رحمتشان کند و روحش را در فردوس برین، قرین جد بزرگوارشان مولا علی (ع) و دیگر ائمه اطهار (س) کند.
 
علی‌اکبر ترابیان، دبیرکل کانون دانشگاهیان خراسان رضوی نیز اینگونه تسلیت خود را ابراز کرد:
زنده یاد دکتر سیدعلی کرامتی در خزان بی‌تدبیری‌ها غروب کرد و چه غروب نابهنگامی... 
او معلمی پویا و مدیری کوشا بود. مدیریت بدون داشتن‌های مرسوم و معمول، اما موفقیت در سطح ملی. برگزاری همایش ملی «ملک الشعرای بهار» و «فردوسی» نمونه‌ای از پشتکار و مدیریت او برای بسیج امکانات و ظرفیت‌های موجود بود. انجمن علمی ادبیات فارسی با همت و تلاش شبانه‌روزی او تبدیل به یک قطب پژوهشی و آفرینشی شده بود. خستگی ناپذیری و هدفمندی و جدیت و دقت از ویژگی‌های بارز آن زنده یاد است. جامعه‌ی فرهنگیان بخصوص دبیران ادبیات، شخصیت خدومی را از دست دادند که چراغ راه بود و آئینه‌ی درس و کلاس. امیدواریم دوستان و هم انجمنی‌های ایشان بتوانند راه پربرکت ایشان را ادامه دهند. برای آن مهاجر الی الله رفعت و رحمت و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندیم. 
 

اعضای اجرایی انجمن علمی _ آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی خراسان رضوی نیز افسوس خود از این فقدان را اینگونه شرح دادند:

«سر آن ندارد امشب که برآید آفتابی»

در کمال ناباوری و با چشمانی سراسر اشک و آه، درگذشت همکار متدین، فرهیخته، پرتلاش و دلسوزمان، جناب آقای دکتر سیدعلی کرامتی مقدم، دبیر انجمن علمی- آموزشی معلمان زبان و ادبیات خراسان رضوی و رئیس پژوهشسرای ادب و هنر ثابت فردوسی را به همه فرهنگیان عزیز و خانواده گرامی اش تسلیت می‌گوییم. خاضعانه از خداوند منان برای این عزیز سفر کرده، روحی آرام و جایگاهی بلند خواستاریم. خدایش رحمت کناد!

بر اساس این گزارش، دکتر سیدعلی کرامتی مقدم، متولد ۲ شهریور ۱۳۵۲ بود و دکتری زبان و ادبیات فارسی خود را سال ۱۳۸۹ از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد دریافت کرد و پس از آن در دانشگاه‎‌های علوم اسلامی رضوی، فرهنگیان، دانشگاه آزاد مشهد و دانشکده علوم قرآنی مشهد به تدریس پرداخت. از سال ۱۳۸۶ عضو پیوسته پژوهش انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، از سال ۱۳۹۲ مشاور مطالعاتی کتابخانه آستان قدس مشهد و از سال ۱۳۹۵ به عنوان رئیس انجمن علمی معلمان زبان و ادبیات فارسی خراسان رضوی به فعالیت پرداخت.

او همچنین دبیر علمی همایش‎‌های «ملک الشعرا بهار»، همایش «شاهنامه و تعلیم و تربیت» و «نگاهی نو به زبان و ادب عامه» و دبیر اجرایی همایش «الزامات آموزش زبان و ادبیات فارسی» بود.
 
او که مدیریت پژوهش‎سرای فرهنگ هنر و ادب پارسی «ثابت فردوسی» را نیز عهده دار بود؛ کتاب‌ها و مقالات متعددی را به چاپ رساند. از جمله کتب منتشر شده از ایشان می‌توان به «از فراسوی حماسه تا بلندای عرفان»، «مهارت‌های زبانی و نوشتاری: تقویت مهارت گفتن و مهارت نوشتن»، «نثرنویسی و آیین نگارش: (مروری بر انواع نثر در زبان فارسی، قواعد نویسندگی و رعایت آیین نگارش)»، «نگاهی به مکاتب ادبی» و «کلید گنج سعادت (مجموعه مقالات چهارمین همایش ملی نگاهی نو به زبان و ادب عامه)» اشاره کرد.
 
دکتر سیدعلی کرامتی مقدم، یادداشت‌های ارزشمندی را در اختیار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) قرار داده بود و این رسانه بر خود لازم می‌داند ضمن عرض تسلیت به همه ادب دوستان، از خداوند متعال برای ایشان علو درجات را خواستار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها