سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷
خانه‌ موزه ماموستا حقیقی در بوکان گشایش یافت

خانه موزه عباس حقیقی شاعر و مترجم فقید بوکانی با حضور مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، مطابق توافق صورت گرفته بین شورای اسلامی شهر بوکان، فرمانداری و خانواده مرحوم عباس حقیقی، منزل این شاعر فقید کُرد توسط شهرداری تملك شده و به عنوان خانه دایمی مفاخر و هنرمندان بوكان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
 
منزل مسكونی مرحوم حقیقی در مسیر خیابان اصلی شهر واقع شده كه 50 سال قدمت دارد و در سال 1342 توسط استاد محمدصالح معماری در زمینی به مساحت 250 مترمربع بنا شده است. این بنا برای تبدیل به خانه موزه و سرای ماموستا حقیقی، با همكاری اداره میراث فرهنگی و گردشگری این شهر بازسازی، تجهیز و آماده‌سازی شد.
 
 
استاد عباس حقیقی در سال 1281 در روستای قره‌داغ از توابع شهرستان بوكان متولد شد و دوران كودكی و نوجوانی خود را نزد روحانیون منطقه به آموختن علوم دینی پرداخت و سپس وارد مدرسه و موفق به اخذ مدرك دیپلم شد.

مرحوم حقیقی در كنار فعالیت در حوزه‌ كاری خود به سرودن شعر و ترجمه اشعار شاعران نامی ایران همچون سعدی و حافظ مبادرت می‌كرد. وی اشعار زیادی را از زبان فارسی به زبان كُردی و بالعكس ترجمه كرده است.


ماموستا حقیقی با بیش از 50 سال سابقه فعالیت در سرودن شعر، سرانجام در سال 1375 در سن 94 سالگی در شهر بوكان درگذشت . از آثار وی می‌توان به دیوان «كولكه زیرینه»، «شه‌ونم» و برخی آثار دیگر اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها