چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
روایتی از حدیث غدیر خم در تنها نسخه خطی «کشف المهم» در ایران

تنها نسخه خطی «كشف المهمّ فی طريق خبر غدير خم» در ایران، با موضوع حدیث غدیر خم در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، تنها نسخه خطی کتاب «كشف المهمّ فی طريق خبر غدير خم» در ایران، اثر سیدهاشم حسینی بحرانی که در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود، در هشتاد و نهمین برنامه سه‌‌شنبه‌های علمی‌، فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

سیدرضا صداقت حسینی، کارشناس ارزشیابی و ثبت نسخ خطی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به معرفی اثر پرداخت و گفت: این کتاب به زبان عربی و در بيان حديث شريف «غدير خم» و در سه باب تألیف شده است که باب اول در خصوص اخباری است که از طریق شیعه امامیه در مورد واقعه غدیر وارد شده و مشتمل بر 36 حدیث همراه با سلسله سند آن است.

وی در ارتباط با باب دوم و سوم این کتاب ارزشمند گفت: باب دوم شامل اخبار و روایاتی است که از طریق اهل سنت، در مورد واقعه غدیر رسیده و دارای 88 حدیث، همراه با سلسله سند آن است و در نهایت باب سوم شامل نصوص پیامبر(ص) بر ولایت امیرالمؤمنین، از طریق شیعه امامیه و دارای 43 حدیث است.

صداقت‌حسینی هدف مولف در این اثر را اثبات ولایت حضرت علی (ع) از طریق اثبات احتیاج مردم به امام و تواتر حدیث غدیر خواند و در ادامه به بیان ویژگی‌های ظاهری این کتاب پرداخت و گفت: این اثر که با عبارت «بسمله، الحمدلله الملك الحق المبين باعث الانبیاء» آغاز و با عبارت «و طلحه و الزبیر و ساقوا ذكر الرواه من الصحابه و غيرهم تمّ الکتاب» پایان می‌یابد، دارای 43 برگ و 24 سطر است و در سال 1101 ذی قعده به خط نسخ کتابت و توسط «رضا نایینی» در سال 1311 وقف حرم مطهر رضوی شده است.

این نسخه‌شناس، صحت محتوای این اثر و خطی بودن این نسخه را از دلایل ارزش، اهمیت و نفاست آن دانست و افزود: نسخۀ رونمایی شده، بنابر توضیحات برگ آخر، به رؤیت مؤلف رسیده و توسط «علی بن سلیمان بحرانی» در حضور وی، در دهم جمادي‌الثاني 1102 هجری قمری، مقابله و تصحیح شده که این مطلب نشان‌دهنده صحیح‌ بودن محتوای آن است.

به گفته صداقت حسینی این نسخه توسط «مرتضی آل شبّر موسوی» به عنوان نسخۀ اصل در نظر گرفته شده و بر مبنای آن، این کتاب در سال 1389 در قم توسط انتشارات همای غدیر به چاپ رسیده است.

سیدهاشم حسینی بحرانی، نویسنده این کتاب، از فقها، محدّثین و مفسّرین شیعه قرن دوازدهم هجری و از شاگردان «فخرالدین طریحی نجفی» و «استاد شیخ حرّعاملی» و «شیخ حسن بحرانی» و صاحب آثار و تألیفات متعددی همانند «البرهان فی تفسیر القرآن»، «معالم الزّلفی»، «مدینة المعاجز» و «تبصرة الولی» است که 41 نسخه خطی از تألیفات و آثار وی در مرکز نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها