جمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
محمد دهریزی: مفاهیم ارزشمند بدون ساختار درست اثرگذار نیستند/ مریم جلالی: دوری از بیان مستقیم، حسن کار مهاجرانی است

جلسه نقد کتاب «من سیاهم به! به!» از مجموعه‌ سرزمین رنگ‌ها پنجشنبه ۳۱ تیرماه، ساعت ۱۸ با حضور نویسنده‌ کتاب، سیدمحمد مهاجرانی، منتقد کتاب، محمد دهریزی، دبیر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، دکتر مریم جلالی و جمعی از نویسندگان، دانشجویان و فعالان حوزه ادبیات دینی کودک و نوجوان در پلتفرم اسکای روم با همکاری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی، بخش نویسندگی خلاق برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ابتدای جلسه نویسنده‌ کتاب به سوالات مطرح شده در باب کودک و ادبیات دینی کودکان از سوی دبیر نشست مرجان ریحانیان پاسخ داد و متذکر شد که نگاهش به کودک همان نگاهی است که در دین مورد تاکید است و اگر روایات و حکایت‌های دینی را کنار هم قرار دهیم، پازلی شکل می‌گیرد که این پازل ترکیبی و تصویری از محبت و احترام به کودک است.

وی در این راستا اشاره‌ای به سلام دادن حضرت رسول(ص) به کودکان داشت و همچنین حدیثی از امام صادق(ع) ذکر کرد که: «کودک را تا هفت سالگی آزاد بگذارید و به او اجازه بازیگوشی دهید؛ چراکه خرمندی کودک، در آینده منوط به بازیگوشی او در دوران کودکی است. وی همچنین افزود زیبنده است که از نگاه اولیای الهی به کودکان نگاه کنیم. همچنین نگاهی به شرایط و عصری که کودک در آن زندگی می کند، داشته باشیم. در آخر ایشان اشاره‌ای به محتوای نامناسب کتاب‌های دینی موجود در بازار نشر داشت و بعضی از این کتاب‌ها را کتاب دینی مناسب و استاندارد کودک ندانست؛ چراکه کتابی که زبان، واژه ها، مفاهیم و نگاه بزرگ سالانه داشته باشد، مناسب کودک نیست و  در حال حاضر اکثر  کتاب‌های دینی ارزش چاپ برای کودک را ندارد. 

در بخش دوم، محمد دهریزی پژوهشگر حوزه ادبیات کودک و نوجوان با ارائه‌ خلاصه‌ای از کتاب، داستان را به لحاظ ساختار مورد بررسی قرار دادند و در این زمینه به الگوی سفرِ پراپ برای طراحی دقیق و درست کتاب کودک اشاره کردند. وی خاطر نشان کردند طبق رویکردهای نقد و نظریه‌ی امروزی، ما به هیچ وجه نمی توانیم ساختار و محتوا را از هم جدا کنیم و این دو یکی هستند و دوم این که هر نوع داستانی که محتوای ارزشمندی داشته باشد -چه محتوای دینی و چه محتوای انسانی یا هر نوع محتوای ارزشمند دیگری- وقتی می تواند اثرگذار باشد که در یک ساختار درست و سالم پیاده شود؛ چراکه اگر داستان ساختارمند نباشد، انسجام ساختاری یا داستانی نداشته باشد، ممکن است مفاهیم ارزشمند را هم نتواند آن چنان که باید القا کند. بنابراین اگر بخواهیم ادبیات دینی کودک این گونه ارزشمند باشد، بیشترین تاکید ما باید روی ساختار باشد تا اثرگذاری آن بیشتر شود؛ و با همین نگاه داستان را نقد کرد.

در ادامه دکتر مریم جلالی دبیر انجمن ترویج زبان و ادب فارسی از اهمیت حضور دهریزی در این جلسه یاد و از اینکه کتاب حجت الاسلام مهاجرانی از سوی استادی نکته سنج نقد شد، ابراز خشنودی کرد؛ چرا که حضور  جناب دهریزی سبب رشد ادبیات کودک کشور شده است. همچنین به ۱۵۰ اثر سیدمحمد مهاجرانی در گروه سنی کودکان اشاره کرد و عدم غفلت از نیاز مخاطب کودک و دوری از بیان مستقیم مطالب دینی برای مخاطب این حوزه را حسن کار ایشان دانست.
در پایان دهریزی به پرسش‌های حاضرین در جلسه پاسخ داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها