سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۹
کتاب «الگوهای دموکراسی ایرانی» نقد و بررسی می‌شود

کتاب «الگوهای دموکراسی ایرانی» از سوی دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده حقوق و علوم سیاسی معرفی و ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم معرفی و ارزیابی کتاب «الگوهای دموکراسی ایرانی» از سوی دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده حقوق و علوم سیاسی با حضور مولف کتاب سید ابراهیم سرپرست سادات، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

در این نشست محمدرضا ویژه، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی، ابراهیم زرگر، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، محمدباقر خرشماد، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، عباسعی رهبر، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، اکبر اشرافی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و محمد شجاعیان، عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه سخنرانی می‌کنند.

پژوهش حاضر در پاسخ به این پرسش شکل گرفت که چگونه جریان‌های فکری سیاسی ایرانی، با وجود این همه تضاد ایدئولوژیک درباره ارزش دموکراسی، باور مشترکی دارند. این جستار برای پاسخ به این سؤال، به توضیح و تبیین دموکراسی‌خواهی جریان‌های سیاسی ایرانی پرداخت. اگر در عصر تضاد ایدئولوژی‌ها و مکاتب، دموکراسی را همه‌پسند کرده‌اند، بی گمان، فوری‌ترین گمانه و انگاره در چگونگی آن، این بود که دموکراسی برای جریان‌های مختلف سیاسی ایرانی معانی متفاوتی داشته و هر کسی از ظن خود یار آن شده است؛ پس آنچه ضرورت پژوهشی پیدا می‌کرد بازشناسی آن معانی در روایت ایرانیان بوده است.

در این پژوهش تلاش شده است داشته‌های همه جریان‌های سیاسی ایرانی درباره دموکراسی دیده و کاوش شود. پرسش‌های اساسی هریک از فصل ها عبارتند از اینکه دموکراسی در دل این جریان‌ها چه جایگاهی دارد؟ جریان‌های فکری- سیاسی ایرانی چه نسبتی با دموکراسی دارند؟ آیا دموکراسی صرفاً برای مواجهه علیه نظم مورد استفاده قرار گرفته است؟ آیا جدا از تعارض‌های گفتاری و چالش‌های گفتمانی، دموکراسی مطمح نظرورزی جریان‌های فکری سیاسی ایرانی قرار گرفته است؟
 
مراسم معرفی و ارزیابی کتاب «الگوهای دموکراسی ایرانی» چهارشنبه 23 تیرماه ساعت 18 تا 20 برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها