دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
توضیحاتی درباره ادعای «فروش کیلویی کتاب» توسط یک دانشگاه در بهبهان

رئیس دانشگاه فرهنگیان بهبهان، ضمن تائید تعلّل رخ داده در انتقال دو کارتُن کتاب حاوی 30 جلد کتاب ارزشمند به خارج از کتابخانه دانشگاه برای امحا، از جبرانِ بلافاصله این قصور در همان شب، خبر داد. همچنین روابط عمومی دانشگاه در اطلاعیه‌ای بابتِ قصور رخ داده، عذرخواهی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، نهم تیرماه امسال ویدئویی با مضمون «فروش کیلویی کتاب در بهبهان» به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن از حراج و فروش کتاب‌های کتابخانه دانشگاه فرهنگیان بهبهان سخن به میان آمده بود.

فردی که در حال تصویربرداری از این اتفاق است، مدعی است: کتابخانه مرکز تربیت معلم امام جعفر صادق (ع) بهبهان در روز چهارشنبه ۹ تیرماه کتاب‌های ارزشمند کتابخانه این دانشگاه را برای فروش به مکانی واقع در 60 کیلومتری بهبهان انتقال داده است.

روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان در واکنش اولیه به انتشار این فیلم، اعلام کرد: «در جریان حمل کاغذهای باطله تعداد معدودی از کتاب‌های وجین شده‌ی قدیمی (حدود 30 جلد که طبق قانون کتابداری باید برای نوسازی و ایجاد فضا برای کتاب‌های جدید حذف یا در انبار نگهداری شود) با اشتباه نیروهای خدماتی، همراه با اوراق باطله جهت بازیافت از مرکز خارج شد».

عناوین برخی از این کتاب‌ها عبارت بود از: تاریخ طبری، حافظ خراباتی، تاریخ التواریخ، تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی، حقوق معاهدات بین المللی، زبان‌های ایرانی، فیزیولوژی پزشکی و... .

خبرنگار ایبنا برای پیگیری موضوع و صحت و سُقم ادعاهای مطرح شده در فیلم، تلاش کرد با مسئولان دانشگاه فرهنگیان بهبهان ارتباط بگیرد که در نهایت رئیس دانشگاه فرهنگیان بهبهان روز گذشته (یکشنبه 13 تیرماه) و چهار روز بعد از انتشار این فیلم در فضای مجازی، در گفت‌وگو با ما توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

محمود افشون گفت: با توجه به فضای مرکز تربیت معلم آیت‌الله وحید بهبهانی تلاش کردیم با راه‌اندازی خوابگاه دانشجویی علاوه بر آن یک فضای کتابخانه‌ای جدید ایجاد کنیم.

وی افزود: انبار قدیمی این مرکز پُر از کاغذهای باطله، جزوه‌های تحقیق دانشجویان، کتاب‌های دانشگاهی و تالیفات 20 سال گذشته و 90 درصد اوراق باطله بود، که در حین انتقال این اوراق باطله، نیروهای خدماتی دو کارتن کتاب دیگر را که در همین انبار و بین کتاب‌ها بود، به اشتباه در بین کتاب‌های از رده خارج قرار دادند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان بهبهان ادامه داد: تعداد 30 جلد از کتاب‌های امحایی ارزشمند بود که بلافاصله، همان شب، پس از اطلاع از تعلّل صورت گرفته توسط نیروهای خدماتی، این کتاب‌ها به مخزن کتابخانه جدید انتقال داده شدند.

افشون در پاسخ به مدعای مطرح شده مبنی بر اینکه «18 جلد از کتاب تاریخ طبری هم بین کتاب‌ها بوده و آمار کتاب‌های امحایی بیشتر است»، بیان کرد: سخن پخش شده کذب است و صحت ندارد و همانطور که گفتم، تعداد کتاب‌ها در حدود 30 جلد بود که در کتابخانه قرار گرفت.

همچنین روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان بهبهان در همین راستا و برای تنویر افکار عمومی، اطلاعیه‌ای به شرح ذیل منتشر کرد:

«به اطلاع مردم فرهنگ دوست بهبهان می‌رساند: دانشگاه فرهنگیان بهبهان با قدمتی از سال 1311 به عنوان قدیمی‌ترین مرکز دانشگاهی این شهرستان، همواره مرجع بهترین کتاب‌ها و نوشتار نویسندگان بوده است. در حال حاضر با ۱۵ هزار عنوان کتاب به‌عنوان یکی از کتابخانه‌های برتر شهرستان در خدمت دانشجویان و فرهنگیان است.

متاسفانه اخیرا کلیپی در فضای مجازی پخش شد که در آن تعداد محدودی از کتاب‌های وجین شده  این مرکز به دلیل اشتباه و بی‌توجهی در هنگام جابجایی و آماده‌سازی فضای کتابخانه جدید، همراه با جزوات و اوراق قدیمی جهت امحاء خارج شد که به محض اطلاع، ریاست دانشگاه دستور رسیدگی به موضوع  و برخورد با عوامل این اتفاق را دادند.

جا داشت دلسوزانی که به فکر فرهنگ و آثار فرهنگی هستند، با این موضوع به شکل بهتری برخورد می‌کردند و ابتدا مسئولین امر را مطلع ساخته تا این قصور را جبران نمایند. در پایان لازم است اعلام نماییم دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک مرجع دانشگاهی همواره حامی، مبلغ و همیار آثار فرهنگی بوده و این اشتباه را نیز پذیرفته و از محضر علاقه‌مندان فرهنگ و هنر پوزش می طلبد. ضمنا هم‌اکنون کتاب‌ها به مخزن کتب دانشگاه برگردانده شدند.

یادآوری می‌شود: در حال حاضر تعدادی از کتاب‌های وجین شده در سالن مطالعه برادران و خواهران بهبهان به صورت آزاد در اختیار دانشجویان گذاشته شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها