چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
شیراز نامزد ایران در برنامه پایتخت جهانی کتاب می‌شود؟

جلسه شورای برنامه‌ریزی برنامه پایتخت کتاب ایران با موضوع اقدامات و فعالیت‌های کتاب‌خوانی شهر شیراز ششمین پایتخت کتاب ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس به نقل از  شبکه ترویج کتاب‌خوانی ایران، جلسه شورای برنامه‌ریزی پایتخت کتاب ایران با حضور شورای برنامه‌ریزی این برنامه و ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، فریبرز خسروی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، رضا برزگر مدیرکل فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، هادی آشتیانی مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، محمود آموزگار نایب‌ رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، سعید صوفی رئیس شبکه روستاهای دوستدار کتاب، مهدی حشمتی معاون ترویج کتاب‌خوانی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی، جواد زاهدی نماینده ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، سجاد جمشیدیان مدیر روابط عمومی ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و جمشید رضایی مسئول دبیرخانه ترویج کتاب‌خوانی استان فارس برگزار شد.
 
در ابتدای این مراسم ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی با اشاره به همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ در سراسر کشور بیان کرد: علی‌رغم شیوع این بیماری، فعالیت‌های ترویج کتاب‌خوانی این دفتر طی این همه‌گیری متوقف نشد و در سال گذشته تمامی جشنواره‌ها و برنامه‌های این دفتر با پوشش سراسری و استقبال بسیار خوبی برگزار شد و علاوه بر این برنامه‌ها که شامل جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان و جشنواره تقدیر از مروجان کتاب‌خوانی می‌شدند سه پویش ملی کتاب‌خوانی نیز برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها در این ایام برگزار شد.
 
دبیر ستاد هماهنگی شهرها و روستاهای دوستدار کتاب در ادامه گفت: هرساله پایتخت کتاب ایران از سوی این دفتر و با همکاری نهادها و سازمان‌های مختلف در اسفندماه انتخاب و معرفی می‌شد که با توجه به گسترش و شیوع بیماری کووید ۱۹ و به جهت عملیاتی و پیاده‌سازی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده شهر شیراز که ششمین پایتخت کتاب ایران بودند ۶ ماه به مدت‌زمان پایتختی این شهر افزوده شد و تا شهریور ۱۴۰۰ به این شهر مهلت داده شد تا برنامه‌های خود را اجرایی و عملی سازد.
 
در ادامه این برنامه صابر سهرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به تشریح اقدامات صورت گرفته شهر شیراز در مدت‌زمان پایتختی این شهر پرداخت و گفت: در این مدت سعی کردیم برنامه‌هایی را که به دبیرخانه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب برای احراز پایتختی کتاب ایران اعلام کرده بودیم عملیاتی و اجرایی کنیم.
 
وی افزود: سعی کردیم با نهادها و دستگاه‌های دولتی و عمومی و تشکل‌های حوزه نشر تعامل بسیار خوبی برقرار کنیم و در این مسیر مجموعه‌ای از اقدامات و فعالیت‌هایی را در حوزه زیرساختی و رویدادهای ترویج کتاب‌خوانی به سرانجام برسانیم و تعدادی از برنامه‌ها نیز در دست اجراست هرچند که شرایط کرونایی کشور به ویژه شهر شیراز در این راه تاثیرات منفی گذاشته است.
 
سهرابی در ادامه گفت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس بازوی توانا و اجرایی در این مسیر و در بسیاری از برنامه‌ها در کنار ما بودند.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس افزود: عنوان پایتختی کتاب برای شیراز باعث شد که این عنوان تنها در شهر شیراز نماند و سایر شهرهای استان فارس نیز از این عنوان و برند نیز برخوردار شدند و سعی کردیم علاوه بر شیراز، فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را در سایر شهرستان‌های استان فارس نیز عملیاتی کنیم که یکی از آنان ساخت کتاب‌خانه بزرگ و مرکزی شهر صدرا است که بزرگ‌ترین کتاب‌خانه عمومی استان فارس به شمار می‌رود.
 
سهرابی در پایان عنوان کرد: با دبیرکل کمیته ملی یونسکو در ایران در حال رایزنی و برنامه‌ریزی هستیم تا بتوانیم شهر شیراز را به عنوان یکی از شهرهای نامزد پایتخت کتاب جهان آماده و معرفی کنیم.
 
در ادامه این برنامه جمشید رضایی، مسئول دبیرخانه ترویج کتاب‌خوانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به تشریح اقدامات و فعالیت‌های کتاب‌خوانی شهر شیراز پرداخت که مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در ترویج کتاب‌خوانی در این شهر شامل: برگزاری فستیوال طراحی لوگو پایتخت کتاب ایران و انتخاب لوگو برگزیده برای ساخت المان، تجهیز و راه‌اندازی کتابخانه عمومی در ۵ مرکز فرهنگی مناطق مختلف و اغلب کم برخوردار شیراز در سال ۱۳۹۹، مجموعاً افتتاح ۹ کتابخانه در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توسط شهرداری شیراز با حدود ۳۲ هزار جلد کتاب ۳۰۶ صندلی سال کتاب ایران در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی است.
 
در ادامه، اعضای شورای برنامه‌ریزی برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران به نقد و بررسی این مجموعه اقدامات پرداختند. همچنین از شهرهایی که در ادوار مختلف برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران موفق به احراز و کسب عنوان پایتختی تاب ایران شدند خواسته شد که مجموعه اقدامات و فعالیت‌هایی که در طی این سال‌ها چه در زمان پایتختی کتاب و چه پس از آن را تدوین و برای دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اشلامی برای مستندسازی ارسال شود.
 
همچنین از شهر شیراز خواسته شد تا گزارشی کامل از مجموعه اقدامات صورت گرفته  این شهر را مستند و برای معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کند.
 
در انتهای این جلسه درخصوص چگونگی و زمان‌بندی اجرای هفتمین دوره برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران بحث و بررسی شد و با اجماع توافق شد که این دوره نیز طبق جدول زمان‌بندی برگزار و برنامه اختتامیه و معرفی هفتمین پایتخت کتاب در شهریور ماه ۱۴۰۰ برگزار شود.
 
در پایان این نشست فهرستی از برنامه‌ها و اقدام‌های شیراز در طول پایتختی کتاب ایران عنوان شد که از جمله می‌توان به بازسازی کتابخانه عمومی شهید دستغیب شیراز به عنوان غنی‌ترین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی شیراز و جنوب کشور اشاره کرد. هم‌چنین پی‌گیری گسترده و تعیین تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز پس از حدود ۱۵ سال در یکی از بهترین نقاط شهر شیراز و آغاز مراحل اجرایی ساخت کتابخانه، اعلام فراخوان دومین جایزه کتاب سال فارس در چارچوب پایتختی کتاب، تشکیل انجمن کتاب فارس، برگزاری پاسداشت نیم‌قرن خدمات کتابخانه عمومی ابوریحان، راه‌اندازی اولین کتابخانه عمومی سیار با عنوان «اتوبوس کتاب، مسیر دانایی» با ۱۵۰۰ جلد کتاب و سالن چندرسانه‌ای با ظرفیت ۲۰ کودک در آبان ۱۳۹۹، کلنگ‌زنی باغ کتاب «درنگ‌گاه سبز کتاب» در هفته شیراز (اردیبهشت ۱۴۰۰)، تغییر کاربری باغ خانواده فرهنگ به نام «بوستان کتاب» در شورای شهر شیراز، غنی‌سازی ۱۴ کتابخانه عمومی مراکز فرهنگی شهرداری شیراز با ۷ هزار جلد کتاب به ارزش حدود ۱۳۰ میلیون تومان، اجرای فاز دوم شبکه نابینایان دوستدار کتاب شیراز با همراهی موسسه نابینائیان توانگران کارآفرین شیراز در هفته کتاب ۱۳۹۹، برگزاری فاز دوم شبکه سالمندان دوستدار کتاب شیراز، اجرای ۳۰ برنامه در قالب سلسله نشست‌های سینما کتاب با محوریت اکران و بررسی فیلم‌های اقتباسی ایران و جهان، آغاز به کار پروژه «کتاب گردشگر» در هفته کتاب ۱۳۹۹، برگزاری جایزه پژوهش‌های ادبی سیمین با محور بزرگداشت سیمین دانشور و گرامیداشت صدمین زادروز مادر داستان‌نویسی ایران در اردیبهشت ۱۴۰۰، جشنواره کتابزی با شعار «با کتاب زندگی کن» با همکاری مجمع فعالان کتاب استان فارس و... از این دست برنامه‌های اعلام شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها