دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
انجمن‌های کتاب شهرستان‌های فارس در مسیر باشگاه‌داری

رئیس انجمن کتاب استان فارس در فراخوانی از همه کسانی که فعالیت‌های گروهی کتاب‌خوانی برای کودکان و نوجوانان به هر سبک، شیوه و گونه‌ای دارند، خواست تا با فرستادن گزارش‌های خود، به جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان بپیوندند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، جمشید رضایی، افزود: این گروه‌ها باید پس از نام‌نویسی در بخش جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان سامانه شبکه ترویج کتاب‌خوانی کشور به نشانی http://bookpromotion.ir، گزارش کارکرد خود را به انجمن‌های کتاب شهرستان دهند.
 
رئیس انجمن کتاب فارس ادامه داد: داوری گام نخست این جشنواره در انجمن کتاب هر شهرستان از روز ۱ تیرماه تا ۱۰ تیرماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد و گروه‌های برتر هر شهرستان، به‌طور مستقیم، به مرحله کشوری جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی راه خواهند یافت.
 
وی با اشاره به اینکه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌های گوناگون دولتی و غیردولتی، پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان را در کشور برگزار می‌کند، گفت: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در بخش‌هایی همچون باشگاه برگزیده، نامه به نویسنده، فیلم موبایلی شناخت کتاب و نویسنده برگزیده، مهدکودک برگزیده و تسهیلگر برگزیده برگزار خواهد شد. همچنین امسال بخش کتاب‌فروشی‌های پویای برتر که با این جشنواره همکاری داشته‌اند نیز به بخش‌های جشنواره افزوده شده است.
 
به گفته رضایی، در جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، اعضای باشگاه‌ها پس از راه‌اندازی و نام‌نویسی، هر یک از اعضا، کتاب‌هایی را که خوانده‌اند در فضای فیزیکی یا مجازی باشگاه، معرفی و بررسی خواهند کرد. این کار با دست‌به‌دست شدن کتاب‌ها در هر باشگاه‌ها ادامه خواهد یافت و ازاین‌رو کتاب‌های بیشتری با نظر همه اعضا خوانده می‌شود. در طول برپایی باشگاه‌ها و با خواندن کتاب‌های بیشتر، اعضا تصمیم می‌گیرند که برای یک نویسنده یا پدیدآور کتاب، ‌نامه‌ای بنویسند. همچنین اعضا برای معرفی، بررسی، یا بازآفرینی داستان کتاب، یک کلیپ خلاقانه کوتاه تهیه می‌کنند و اگر دوست داشتند، آن را در فضاهای شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند. مستندات باشگاه‌ها شامل برگزیده نامه‌های نوشته‌شده و کلیپ‌های ساخته‌شده، به همراه گزارش مکتوب تسهیلگر باشگاه درباره اقدامات باشگاه و جلسات برپا شده است.
 
رئیس انجمن کتاب فارس گفت: همان‌گونه که در شیوه‌نامه جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان آمده است، این دوره از جام باشگاه‌ها به صورت نیمه‌متمرکز و با محوریت شهرستان‌ها انجام می‌شود. بدین معنا که باشگاه‌های کتاب‌خوانی مستندات شامل گزارش فعالیت‌ها و پرونده کلی باشگاه را به دبیرخانه شهرستان ارسال کرده و دبیرخانه‌های محلی به ارزیابی و داوری این آثار رسیده می‌پردازند. درنهایت هر شهرستان برگزیدگان نهایی را به دبیرخانه مرکزی معرفی می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها