سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
فراخوان مقاله برای شماره جدید فصلنامه «حکمت» 

رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو برای انتشار شماره جدید فصلنامه پژوهش‌های علمی، فرهنگی و ادبی «حکمت» فراخوان مقاله داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو در نظر دارد پس از مدتی توقف در انتشار فصلنامه پژوهش‌های علمی، فرهنگی و ادبی «حکمت»، شماره جدید آن را در سال 2021 منتشر کند.

هدف از این فصلنامه تبیین اشتراکات دو کشور دوست و برادر ایران و جمهوری آذربایجان و نیز انتشار مقاله‌هایی در موضوعات ایرانشناسی، ادبیات فارسی، شرق‌شناسی، زبانشناسی و مفاهیم علمی و فلسفی است. با عنایت به ریشه‌های تاریخی دو کشور و سابقه دیرینه شرق‌شناسی و ایرانشناسی در آذربایجان و ارتباط تنگاتنگ اساتید ایران و آذربایجان در حوزه‌های علمی و ادبی تعدادی از اساتید و علاقه‌مندان به پیوندهای ادبی دو کشور، ما را تشویق و ترغیب کردند که تدوین و انتشار و به شماره جدید این فصلنامه را از سربگیریم.

در روابط دیرینه ایران و آذربایجان هیچ عاملی قوی‌تر از پیوندهای ادبی و فرهنگی نیست و این پیوندها و ریشه‌های ادبی لازم است تا به‌صورت علمی به نسل‌های بعدی هم منتقل شود. بررسی اندیشه‌های متفکران ادبی و فرهنگی ایران و آذربایجان در این فصلنامه از اولویت‌ها بوده و امیدواریم با حضور ایرانشناسان و شرق‌شناسان و اساتید زبان فارسی مقالات مفید و ارزشمندی را تهیه و در اختیار علاقه‌مندان بگذاریم. ما بر این باوریم که این مجله و حضور اساتید ایرانی و آذربایجانی در این فصلنامه پل دوستی محکمی بین دو کشور و دوستداران روابط همه جانبه بین آن دو خواهد بود.

سال 2021 سال نظامی گنجوی نام گرفته و اندیشه‌های حکیمانه و ادبی این شاعر جهانشمول در حوزه ادبیات فارسی می‌تواند در این شماره بصورت جامع‌تری مورد بررسی و کاوش قرار بگیرد.
موضوعات شماره جدید فصلنامه حکمت:
- نظامی گنجوی، اندیشه‌های اخالقی و فلسفی و عرفانی
- نظامی گنجوی، داستانسرایی در ادبیات فارسی
- هنر و نظامی گنجوی
- ادبیات فارسی در آذربایجان، سیر تاریخی، گذشته و حال
- تاریخ ادبیات و فرهنگ مشترک ایران و آذربایجان
- شعر کلاسیک و شعر معاصر فارسی
- اندیشمندان مسلمان و تمدن اسالمی
- تمدن نوین اسالمی
- ایرانشناسی در آذربایجان (سیر تاریخی)
- ادبیات و اخلاق
- حکمت، عرفان و فلسفه
- جایگاه شوشا و قره‌باغ در حوزه تمدنی اسلامی
- میراث فرهنگی و تاریخی در منطقه قره باغ
- بازسازی آثار معنوی و باستانی در مناطق آزاد شده قره باغ
- نسخه‌های خطی در حوزه‌های ادبی، دینی و فرهنگی
- بررسی کتاب‌های ایرانشناسی و ادبیات فارسی که در یکسال گذشته چاپ شده‌اند
- عادات مشترک در فرهنگ ایران و آذربایجان
- تاثیر کرونا در سبک زندگی مردم آذربایجان (جامعه‌شناسی)

مقالات به زبان آذری چاپ خواهند شد ولی خلاصه مقاله‌ها در حداکثر 10 خط به زبان فارسی خواهد بود که از نویسندگان و صاحبان مقالات خواهشمند است خلاصه نوشتار خود را به فارسی یا آذری به همراه مقاله به نشانی الکترونیکی رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو ارسال کنند.

مهلت ارسال مقالات 31 شهریور 1400 هجری شمسی برابر با 22 سپتامبر 2021 است.


ارسال آثار از طریق ایمیل و واتساپ:
Email: madaniyyat_markazi@yahoo.com
واتساپ (خانم آیتن شریفاوا): 0556742669
شماره تماس و ارتباط با فصلنامه: 0125952012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها