شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
تاسیس کتابخانه در شهرها و روستاهای پرجمعیت فاقد کتابخانه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی گفت: اداره كل كتابخانه‌های عمومی آمادگی خود را برای استقرار كتابخانه عمومی در شهرهای بدون كتابخانه و روستاهای پرجمعيت اعلام می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، اولین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان چالدران به ریاست حسن محمدزاده، فرماندار شهرستان چالدران و با حضور خدیجه معصومی، مدیركل كتابخانه‎های عمومی آذربایجان‌غربی، اصغر فراهانی، معاون سیاسی و اجتماعی فرمانداری، غفار عزیزی، معاون اداری و مالی كتابخانه‌های عمومی استان، سمیه رحمان‌پور، معاون امور كتابخانه‌ها و همكاری‌های كتابخانه‌های عمومی؛ سعید عطارد، سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، صمد حقیقت‌طلب، معاون امور تربیتی آموزش و پرورش، سجاد پولادی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی چالدران و سایر اعضا در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

خدیجه معصومی، مدیركل كتابخانه‌های عمومی استان در این جلسه از سیاست نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور مبنی بر گسترش دامنه ارائه خدمات كتابخانه‌های عمومی خبر داد و گفت: اداره‌كل كتابخانه‌های عمومی آمادگی خود را مبنی بر استقرار كتابخانه عمومی در شهرهای بدون كتابخانه و روستاهای پرجمعیت به عنوان یك پایگاه فرهنگی و مطالعاتی با هدف افزایش میزان دسترسی به كتاب اعلام می‌کند.

معصومی از رویكرد اجتماعی كتابخانه‌های عمومی به عنوان یكی از اهداف این پایگاه فرهنگی در سال‌ جاری یاد كرد و افزود: كتابخانه‌های عمومی افزون بر رسالت ذاتی خود با برنامه‌های فرهنگی ترویجی كتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی در راستای بهبود جایگاه كتابخانه‌ها و همچنین تربیت شهروندان مسئول تلاش خواهد كرد.

مدیركل كتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی به تعطیلی كتابخانه‌های عمومی ناشی از شیوع ویروس كرونا اشاره كرد و افزود: با اجرای برنامه‌های فرهنگی به صورت مجازی و همچنین اجرای طرح كتاب پیك سعی شده است ارتباط بین كتابخانه‌های عمومی و مراجعین به این مراكز فرهنگی را حفظ كنیم.

حسن محمدزاده، فرماندار و رئیس انجمن كتابخانه‌های عمومی شهرستان چالدران نیز در این جلسه بر لزوم فراهم كردن بسترهای اشتیاق به كتابخوانی در جامعه تاكید كرد و افزود: ارتباط بیشتر كتابخانه‌های عمومی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های كه در شهرستان مستقر هستند در این راستا كارساز خواهد بود.

محمدزاده در ادامه از طرح استقرار كتابخانه‌های عمومی در روستاهای پرجمعیت با هدف افزایش میزان دسترسی به كتابخانه‌های عمومی استقبال کرد و افزود: اداره كتابخانه‌های عمومی با همكاری بخشداری و دهیاران در اسرع وقت نسبت به شناسایی اماكن و روستاهای مستعد اقدام نمایند.

فرماندار چالدران، در خاتمه بر اهمیت استفاده از پتانسیل خیرین در راستای تجهیز امكانات و غنی‌سازی منابع كتابخانه‌های عمومی چالدران اشاره كرد و گفت: با راه‌اندازی پویش‌های مجازی و اطلاع‌رسانی برای جذب كمك خیرین می‌توانیم گام‌های بلندی در راستای رونق و شكوفایی كتابخانه‌های عمومی برداریم.

سجاد پولادی، رئیس اداره كتابخانه‌های عمومی چالدارن گزارشی از عملکرد یک ساله فعالیت‌های این اداره در سال ۹۹ و نتایج مصوبات جلسه قبلی انجمن ارائه کرد.

برگزاری جلسه با حضور فرماندار و بنیاد علوی جهت رسیدگی به تعهدات بنیاد در قبال كتابخانه‌های عمومی شهرستان چالدران، شناسایی روستاها و اماكن مستعد استقرار كتابخانه عمومی یا دفاتر پیشخوان كتابخانه روستایی توسط كتابخانه‌های عمومی و بخشداران، ارائه طرح پیشنهاد جانمایی كتابخانه گردشگری در مجموعه سیاحتی و گردشگری سیدصدرالدین توسط اداره كل كتابخانه‌های عمومی استان از از مهم‌ترین مصوبات جلسه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها