یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
جلوخان آرامگاه فردوسی به مقبره هارونیه متصل شد

همزمان با روز بزرگداشت فردوسی، پروژه اتصال مسیر دسترسی جلوخان آرامگاه فردوسی به مقبره هارونیه در توس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، شهردار مشهد روز گذشته در مراسم افتتاح پروژه اتصال مسیر دسترسی جلوخان آرامگاه فردوسی به مقبره هارونیه گفت: اکنون آرامگاه فردوسی و محدوده توس به پاتوق فرهنگ و ادب تبدیل شده است.
 
محمدرضا کلائی افزود: با پیگیری‌های شورای شهر که بر ساماندهی منطقه تاریخی توس تاکید داشتند و با تلاش همکارنم در حوزه عمران اکنون شاهد آن هستیم که محدوده آرامگاه فردوسی که از وجاهت تاریخی برخوردار بوده و میراث ماندگاری برای مردم است، سامان پیدا کرده است.
 
وی اضافه کرد: امروز مردم و علاقمندان به فرهنگ و ادب در محیطی مناسب در آرامگاه فردوسی و بناهای تاریخی پیرامون آن حضور پیدا می‌کنند و به نوعی آرامگاه فردوسی به پاتوق فرهنگ و ادب تبدیل شده است.
 
طرح تفصیلی توس خارج از اختیارات مدیریت شهری است
شهردار مشهد با اشاره به بهره‌برداری از مسیر دسترسی آرامگاه فردوسی به بنای تاریخی هارونیه، اظهار کرد: از معاونت عمران می‌خواهم تا به عنوان عیدی به مردم مسیر مجاور این محل را نیز در اسرع وقت ساماندهی و مناسب‌سازی کنند.
 
کلائی در ادامه به طرح تفصیلی توس اشاره و تصریح کرد: بارها در این خصوص صحبت شده است و مردم باید بدانند که شورای شهر و مدیریت شهری تلاش و پیگیری‌های زیادی در این رابطه انجام داد اما موضوع خارج از اختیارات مدیریت شهری بود اما با این وجود اعلام می‌کنیم هر طرحی را که آقایان در خصوص توس در شورای حفظ حقوق بیت المال و یا هر دستگاه بالادستی به جمع بندی برسند، به شهرداری ابلاغ کنند تا بتوانیم به مردمی که در این محدوده هستند پاسخگویی کنیم.
 

 
وی اضافه کرد: هر کاری که تا کنون برای ساماندهی توس انجام شده با همکاری دو جانبه با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و اداره کل میراث خراسان رضوی انجام شده است و امیدواریم آنجا که سایر دستگاه‌ها دخیل هستند، هرچه سریعتر به وظایف خود عمل کنند تا بتواینم شاهد نتیجه مناسبی در آبادانی توس و پاسخگویی به مردم این منطقه باشیم.
 
شهردار مشهد ادامه داد: امیدوارم ساماندهی مسیر دسترسی آرامگاه فردوسی به بنای تاریخی هارونیه به عنوان تکمیل کننده پازل ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی و مسیر دسترسی به بنای تاریخی کهندژ گوارای مردم باشد.
 
هزینه 110 میلیارد تومنی برای ساماندهی محدوده تاریخی توس
محمدرضا کلائی، همچنین در حاشیه این مراسم نیز در جمع خبرنگاران گفت: یکی از نقاط ارزشمند خراسان رضوی منطقه منفصل شهرداری مشهد توس است، که اقداماتی که باید برای برجسته‌سازی آن و مهیا کردن زیرساخت‌ها برای حضور مردم فرهنگ دوست در توس شود، انجام شده است.
 
وی اضافه کرد: در این راستا طی سه سال گذشته محدوده 7 هکتاری پیش‌خان آرامگاه فردوسی، مسیر دسترسی به کهندژ، به همراه پارکینگ و مسیر دسترسی به بنای تاریخی هارونیه ساماندهی و بهسازی شده است.

شهردار مشهد، ادامه داد: تا کنون با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری حدود 110 میلیارد تومان برای ساماندهی توس هزینه کرده‌ایم و تقریبا عناصر اصلی اجرا شده است و تنها مسیر مقابل پارکینگ باقی مانده که در دستور کار قرارخواهد گرفت.
 

 
کلائی گفت: معتقدم یکی از درخشان‌ترین دوره‌ها در حفظ و ساماندهی بناهای تاریخی و فرهنگی در حوزه مدیریت شهری و میراث فرهنگی را شاهد هستیم، گفت: در کنار خانه‌های تاریخی که در بافت پیرامونی حرم مطهر احیا کردیم، فضاهای برجسته فرهنگی شهر را از جمله باغ خونی و توس را مدنظر قرار دادیم که امیدواریم این اقدامات با همکاری با میراث فرهنگی ادامه پیدا کند.
 
وی درخصوص وضعیت بازگشایی باغ خونی نیز افزود: اقدامات لازم برای ساماندهی این باغ تاریخی انجام شده است و تنها موضوع برای بازگشایی، یکسری هماهنگی‌های لازم از سوی وزارت خارجه با روسیه است که در حال انجام است و به زودی به نتیجه خواهد رسید.
 
سه ضلع مثلث جلوخان آرامگاه فردوسی، کهندژ و ‌هارونیه تکمیل شد
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این مراسم گفت: با افتتاح این پروژه، ساماندهی سه ضلع مثلث جلوخان آرامگاه فردوسی، کهندژ و‌ هارونیه تکمیل شد.
 
خلیل الله کاظمی افزود: اواخر سال 97 بود که عملیات فاز یک ساماندهی جلوخان آرمگاه فردوسی آغاز شد و تا امروز بیش از 60 میلیارد تومان برای ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی در سه فاز و در وسعت هفت هکتار هزینه و این پروژه به بهره برداری رسیده است.
 
وی اضافه کرد: همچنین در پروژه‌ای دیگر مسیر دسترسی آرامگاه فردوسی به بنای تاریخی کهندژ که با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان اجرا و سال گذشته افتتاح شد.
 
معاون عمران حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد تصریح کرد: امروز نیز شاهد بهره‌برداری از مسیر دسترسی آرامگاه فردوسی به بنای تاریخی‌ هارونیه به مساحت 6 هکتار با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان به عنوان پروژه ای هستیم که این سه راس مثلث را به هم متصل می‌کند.
 
خلیل‌الله کاظمی ادامه داد: درکنار این اقدامات ورودی بولوار شاهنامه نیز با هزینه ای بیش از 15 میلیارد تومان در این دوره بهسازی و اصلاح هندسی شده است.
 

 
وی گفت: پروژه اتصال جلوخان فردوسی به‌هارونیه در اول بهمن‌ماه سال گذشته با برنامه زمان‌بندی 115 روزه و با هدف زیباسازی و ساماندهی پیاده رو، بهسازی فضای سبز موجود، محوطه سازی و بهسازی محوطه مرکز صنایع دستی، پوشش محوطه حدفاصل مرکز صنایع دستی تا شروع فضای سبز با گراویه، ترمیم و بهسازی دیواره سنگی میراث فرهنگی حدفاصل جلوخان آرامگاه فردوسی تا‌هارونیه شروع به کار کرد.

کاظمی اضافه کرد: این پروژه به طول ٧٠٠ متر شامل عملیات جدول کاری به طول ٥٠٠٠ متر، کف سازی با تایل بتنی ١٠ هزار و ٥٠٠ مترمربع، ساخت و نصب نیمکت فلزی ٥٨ عدد، تهیه و نصب ٤٤ عدد سطل زباله و ٩٠ عدد پایه چراغ، ٤٠٠٠ مترمربع اجرای فضای سبز و آماده‌سازی فضای رویداد به میزان ٥٠٠٠ مترمربع است.
 
کاظمی ادامه داد: این پروژه پس از بهسازی جلوخان فردوسی و اتصال جلوخان به کهندژ توسط سازمان عمران شهرداری مشهد انجام شده است.
 
همچنین در ادامه این مراسم چند تندیس فاخر در منطقه تاریخی توس و مجسمه‌های رستم و سهراب و رستم دیوبند رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها