شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
قرآن‌پژوهی ایرانیان درخشان است/ خواهان همکاری‌های گسترده هستیم

ایران در حوزه تحقیقات و پژوهش علوم قرآنی، اقدامات تحسین‌برانگیزی انجام داده و به همین دلیل منهاج القرآن به عنوان یکی از مراکز مهم اسلامی و دین پژوهی در پاکستان، خواهان استفاده از این تحقیقات برای ترویج فهم و درک بهتر قرآن در جامعه پاکستان و جهان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سهیل رضا؛ مدیر اجرایی و مسئول روابط ادیان سازمان مردم نهاد بین المللی منهاج القرآن در لاهور و جعفر روناس مسئول خانه فرهنگ سرکنسول‌گری جمهوری اسلامی ایران در لاهور در دیداری موضوعات مشترک قرآنی را به بحث و گفت‌وگو نشستند و تصمیماتی برای ارتباطات و همکاری‌های بیشتر در بخش علوم قرآنی، تقریب مذاهب اسلامی و فعالیت‌های قرآن‌پژوهی اتخاذ کردند.

سهیل رضا با حضور در خانه فرهنگ ایران در لاهور با تمجید از نقش جمهوری اسلامی ایران در تقریب مذاهب اسلامی بین کشورهای همسایه و منطقه گفت: ایران در طی چهل سال گذشته همیشه قدم‌های محکم و ماندگاری برای تقویت صفوف اتحاد در امت اسلامی برداشته است.

وی با بیان همکاری‌های صمیمانه و موثر منهاج القرآن در حوزه‌های مختلف از جمله ترویج علوم قرآنی با نهادهای مشابه ایرانی گفت: هر سال قاریان و حافظان ایرانی را برای ایام ماه مبارک رمضان دعوت می‌کردیم تا برنامه‌هایی در مساجد و مراکز دینی متعلق به منهاج القرآن در لاهور و شهرهای مختلف پاکستان داشته باشند؛ اما امسال به دلیل موج سوم شیوع ویروس کرونا این امر امکان‌پذیر نشد.

مسئول روابط ادیان موسسه بین‌المللی منهاج القرآن با بیان اینکه در مدارس و حوزه‌های دینی اهل تسنن در پاکستان تنها به حفظ و قرائت درست قرآن کریم اهتمام می‌شود، گفت: از سوی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحقیقات و پژوهش علوم قرآنی، اقدامات تحسین‌برانگیزی صورت گرفته است. به همین دلیل منهاج القرآن به عنوان یکی از مراکز مهم اسلامی و دین پژوهی در پاکستان و دیگر کشورهای اسلامی، خواهان استفاده بهینه از این تحقیقات ارزشمند برای ترویج فهم و درک بهتر قرآن کریم در جامعه پاکستان و جهان است.

سهیل رضا همچنین با بیان اینکه مردم پاکستان عاشق اهل بیت(ع) هستند و ایمان خود را بدون ارادت قلبی به خاندان اهل بیت(ع) ناتمام می‌دانند، از جعفر روناس مسئول خانه فرهنگی ایران برای بازدید از دفتر مرکزی منهاج القرآن در لاهور در ماه مبارک رمضان دعوت به عمل آورد.

وی همچنین با اشاره به روابط تنگاتنگ بین موسسه منهاج القرآن با دیگر مراکز اهل تشیع و اهل تسنن در پاکستان گفت: با جامعه عروه الوثقی از حوزه‌های علمیه شیعه در لاهور در زمینه های مختلف علمی و دینی همکاری‌های نزدیکی داریم.

سهیل رضا در ادامه به تعدادی از مزارهای شخصیت‌های مهم اهل تسنن در نقاط مختلف ایران اشاره کرد و گفت: بسیاری از زائران اهل سنت پاکستانی در سفر زیارتی و سیاحتی به ایران می‌خواهند از این مقابر نیز بازدید کنند. در این راستا خانه فرهنگ ایران در لاهور می‌تواند برای راهنمایی و اطلاع‌رسانی بیشتر نقش ایفا کند.

مسئول خانه فرهنگ ایران نیز با بیان برنامه‌های راهبردی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی برای تقویت روابط برادرانه با کشورهای اسلامی از جمله پاکستان کرده است.

وی همچنین برای برقراری ارتباط بین نهادها و موسسات قرآنی ایران با منهاج القرآن اعلام آمادگی کرد. 

مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور در ادامه با اشاره به پتانسیل‌های موجود برای همکاری در حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی بین خانه فرهنگ و موسسه مردم نهاد منهاج القرآن گفت: یکی از میراث‌‌های مشترک دو کشور تاریخ تمدن درخشان اسلامی است که متاسفانه در چند دهه اخیر به دلیل بی‌توجهی کمتر به آن پرداخته شده است و خانه فرهنگ و منهاج القرآن می‌توانند در این زمینه همکاری‌های مشترکی را آغاز کنند.

سهیل رضا با استقبال از این پیشنهاد گفت: توجه جدی به احیای تمدن اسلامی می‌تواند زمینه را برای انجام اقدامات لازم برای رشد جامعه فراهم سازد. برای شروع کار، این موضوع را با مرکز تحقیقات منهاج القرآن در میان خواهم گذاشت.

بازدید آینده جعفر روناس مسئول خانه فرهنگ ایران از مراکز قرآنی و تحقیقاتی موسسه منهاج القرآن در لاهور و همچنین دیدار با علامه طاهر القادری و دکتر حسین محی‌الدین رئیس و قائم‌مقام منهاج القرآن از سوی دو طرف برنامه‌ریزی شد.

در گفت‌و‌گوهای فیمابین همچنین برای برگزاری مسابقات قرائت قرآن در طول ماه مبارک رمضان برای کودکان و نوجوانان، با فراخوان عمومی از طریق فضای مجازی و تعیین دو کارشناس علوم قرآنی درحوزه قرائت برای اعلام برندگان توافق شد. طرفین همچنین برای برگزاری دو وبینار مشترک در حوزه وحدت اسلامی و روز جهانی قدس نیز اعلام آمادگی کردند.
 
دفتر مرکزی موسسه مردم نهاد منهاج القرآن در شهر لاهور قرار دارد و این موسسه در اکثر کشورهای غربی دارای مراکز اسلامی است.

دکتر محمد طاهر القادری در سال ۱۹۸۰ موسسه منهاج القرآن را تاسیس کرد. بیشترین فعالیت این موسسه در حوزه آموزش در مقطع ابتدایی متوسطه و دانشگاهی است؛ به نحوی که اکنون تعداد دانشگاه های ساخته‌شده این موسسه صرفا در پاکستان به پنج واحد، تعداد کالج ها به یک‌صد واحد، تعداد دبیرستان‌ها به یک‌هزار واحد و تعداد دبستان‌ها نیز به ده‌هزار واحد می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها