یکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
برگزاری یک‌صدمین سال‌گشت جنبش‌های پسامشروطه‌ ایران

یک‌صدمین سال‌گشت جنبش‌های پسامشروطه‌ ایران از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گروه تاریخ سیاسی پژوهشکده علوم تاریخی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی یک‌صدمین سال‌گشت، جنبش کلنل محمدتقی‌خان پسیان را برگزار می‌کند.

در این مراسم یوسف متولی حقیقی درباره پس از یکصد سال نگاهی به دیدگاه‌های مختلف پیرامون شخصیت و حرکت کلنل محمدتقی پسیان در خراسان و عبدالرضا پسیان (از خاندان کلنل پسیان) آنچه درباره پسیان نمی‌دانیم سخنرانی می‌کنند. دبیر نشست نیز بر عهده اعظم ریاحی است.

محمد تقی خان پسیان، فرزندی از خانواده‌ای تاریخی و ریشه‌دار ایرانی و کرد تبار بود اجداد او اهل قفقاز بودند. قفقازقبل ازعهد نامه گلستان بخشی از ایران بود.اما بعد از ماجرای عهدنامه «گلستان» اجداد محمد تقی خان نتوانستند تحت سلطه روس‌ها زندگی کنند و در مخالفت با تجزیه ایران و اینکه نام ایرانی روی آنها بماند همه داروندارخود را گذاشته و به تبریز آمدند.این حس وطن پرستی تا آخرین لحظه زندگی محمد تقی خان که 30 سال بیشتر زندگی نکرد با او بود.مردی که در مدت کوتاه زندگی توانسته بود عناوین و القاب قابل اعتنایی را کسب کند با اینکه او مرد جنگ و آموزش دیده درمدرسه نظام بود، مرد علم و اهل قلم نیز بود. شاید همین ها باعث کینه و حسادت رضا خان نسبت به او شده بود.

یک‌صدمین سال‌گشت جنبش‌های پسامشروطه‌ ایران دوشنبه 27 بهمن 99 ساعت 16 تا 18 برگزار می‌شود برای پیوستن به این برنامه به این لینک بروید. http://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-64x-ram

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها