دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۶
نظام آموزشي مدارس بايد تغيير كند

نويسنده كتاب‌هاي ورزشي اسلامي گفت: براي اجراي طرح جنبش كتابخواني، بايد روش‌هاي تدريس و كتاب‌هاي درسي با منطق پژوهش تغيير كند و دانش‌آموزان در تدريس دخالت داشته باشند./

حجت‌الاسلام سيد محسن حسيني مرادآبادي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، درباره اجراي طرح «زنگ كتابخواني» در مدارس اظهار داشت: روش‌هاي تدريس فعلي، معلم محور و كتاب محور و دانش‌آموز صرفا شنونده است. براي اجراي طرح جنبش كتابخواني، بايد روش‌هاي تدريس و كتاب‌هاي درسي با منطق پژوهش تغيير كنند و دانش‌آموزان بايد در تدريس دخالت داشته باشند، زيرا پذيرش مسووليت تدريس باعث مي‌شود دانش‌آموزسراغ فعاليت‌هاي تحقيقاتي و مطالعه آزاد برود و بتواند اطلاعات جديد و كافي كسب كند.

وي با تاكيد بر ضرورت فرهنگ‌سازي در زمينه مطالعه آزاد افزود: براي اين كار بايد مدارس، خانواده‌ها و رسانه‌ها با هم همكاري كنند و در اين ميان، رسانه‌ها به ويژه رسانه ملي نقش مهمي ايفا مي‌كنند. اگر خانواده دور از مطالعه باشد، نمي‌توان از دانش‌آموزان انتظار مطالعات آزاد غيردرسي داشت زيرا خانواده‌ها از آن‌ها تنها انتظار نمره دارند و بر كتاب درسي تاكيد مي‌كنند.

حجت‌الاسلام حسيني مرادآبادي با اشاره به تغيير روش‌هاي تدريس و كتاب‌هاي درسي، تاكيد كرد: مطالعه غيردرسي بايد هدفمند و در قالب برنامه‌هاي تحقيقاتي انجام شود و در راستاي تقويت سطح علمي و آگاهي‌هاي عملي دانش‌آموزان باشد. در پايان هر فصل از كتاب درسي بايد يك بخش پژوهشي و تحقيقي درباره موضوع همان فصل گنجانده شود و دانش‌آموزان در آن زمينه مطالعه آزاد داشته باشند. 

وي افزود: بايد يك چهارم از نمره هر درس مختص فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي دانش‌آموزان، يك چهارم مربوط به فعاليت‌هاي كلاسي و نيمه باقي مانده مختص كتاب درسي باشد.

وي با ارائه پيشنهاد انجام فعاليت‌هاي كلاسي و تحقيقاتي افزود: گروه‌بندي دانش‌آموزان در اين راستا، به پيشرفت فعاليت‌هاي گروهي و اجتماعي در كنار فعاليت‌هاي پژوهشي و تحقيقاتي كمك مي‌كند.

از ديگر مواردي كه حسيني مرادآبادي به آن اشاره كرد، بحث كتابخانه مدارس بود. وي گفت: اداره كتابخانه مدارس بايد كاملا اصولي باشد، توسط كتابدار اداره شود و محدوديت زماني نداشته باشد. كتابخانه از نظر نور، رنگ، دسترسي به كتاب‌ها و تنوع منابع و مربوط بودن كتاب‌ها به گروه سني دانش‌آموزان بايد فضاي مناسبي داشته باشد.

وي درباره راهكار ايجاد انگيزه مطالعه غير درسي در دانش‌آموزان گفت: برگزاري مسابقات كتابخواني مدرسه‌اي، منطقه‌اي، شهري، استاني و كشوري بسيار موثر است. همچنين، اجتناب مدرسه و خانواده‌ها از تاكيد بر نمره و وجود فرهنگ مطالعه بين معلمان و خانواده‌ها و الگوسازي در تشويق دانش‌آموزان به كتابخواني، تاثير به‌سزايي دارند.

وي در پايان گفت: آموزش و پرورش پتانسيل اجراي طرح «زنگ كتابخواني» را دارد و تنها بايد از تمام نيروهايي كه در مدارس دارد، به ويژه نيروهاي تربيتي در اين زمينه كمك بگيرد و با يك برنامه‌ريزي مدون و هدفمند حركت كند تا در رسيدن به هدف موفق شود.

محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم بزرگداشت روز «كتاب و دانش‌آموز»، قرار دادن ساعتي را در برنامه درسي دانش‌آموزان با نام «زنگ كتاب» براي خواندن كتاب‌هاي غير درسي به عنوان بايدهاي اجرايي مدارس مطرح كرد و گفت: اگر بنا باشد جنبش كتابخواني راه بيفتد، بايد از آموزش و پرورش و مدارس و حتي پيش‌دبستاني‌ها شروع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط