دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۱۱
كتابخواني، ارتكاب به جرم را كاهش مي دهد

مولف كتاب‌هاي روانپزشكي و روان‌شناسي درباره ضرورت ايجاد جنبش كتابخواني در مدارس گفت: ايجاد اين جنبش به گسترش فرهنگ كتابخواني غير درسي در مدارس مي‌انجامد و باعث كاهش ميزان بيماري‌هاي رواني و ارتكاب جرم خواهد شد.\

دكتر ماهيار آذر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: جمعيت كتابخوان كشور بايد از دبستان افزايش بيابد و اين مسئله تبديل به يك عادت در بين همگان شود. متاسفانه در جمعيت كتابخوان كشور افت شديدي وجود دارد. ساعت كتابخواني خيلي كم است و اين مسئله بايدبه طور ريشه‌اي بررسي شود . 

وي افزود: عادت دادن بچه‌ها به مطالعه در خارج از مدرسه توسط والدين تا حدودي انجام مي‌شود اما در مدرسه متاسفانه به علت فشردگي درس‌ها و ساعت‌هاي طولاني كلاس‌هاي درسي، فرصتي براي انجام اين كار ايجاد نمي‌شود. 

مولف كتاب‌هاي روانپزشكي و روان‌شناسي درباره تاثير كتابخواني غيردرسي گفت: برنامه‌ريزي براي كتابخواني در زمينه‌هاي متنوع  باعث شادابي خاصي مي‌شود و مانند ورزش كه 30 درصد افسردگي را از بين مي‌برد، شعر و داستان نيز باعث از بين بردن افسردگي مي‌شود و وضعيت روحي را تغيير مي‌دهد. به ويژه خواندن شاهنامه باعث تغيير روحيه دانش‌آموزان مي‌شود. 

دكتر آذر با اشاره به بحراني بودن دوره نوجواني و درگير شدن برخي نوجوانان در دام آسيب هاي اجتماعي از جمله اعتياد، فرار از منزل و ... گفت: كتابخواني دانش آموزان و ايجاد جنبش كتابخواني در مدارس تاثير شگرفي بر شخصيت آنها و آينده‌شان خواهد گذاشت. 

به تازگي محمد حسين صفار هرندي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در مراسم بزرگداشت روز «كتاب و دانش‌آموز»، قرار دادن ساعتي را در برنامه درسي دانش‌آموزان با نام «زنگ كتاب» براي خواندن كتاب‌هاي غير درسي به عنوان بايدهاي اجرايي مدارس مطرح كرد و گفت: اگر بنا باشد جنبش كتابخواني راه بيفتد، بايد از آموزش و پرورش و مدارس و حتي پيش‌دبستاني‌ها شروع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط