شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
همایش بین‌المللی شیخ محمد خیابانی در تبریز برگزار می‌شود

همایش بین‌المللی شیخ شهید «محمد خیابانی» در تبریز به مناسبت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ «محمد خیابانی» برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌شرقی، اولین همایش بین‌المللی شیخ شهید «محمد خیابانی» با هدف بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضد استعماری و ضداستبدادی آن عالم مجاهد و با محوریت «شرح احوال و زندگی شیخ محمد خیابانی»، «بُعد سیاسی و مبارزاتی»، «مبانی فکری و شعائر دینی در قیام شیخ» و «بُعد فرهنگی و اجتماعی شخصیت شیخ محمد خیابانی» ویژه پژوهشگران، معلمان و دانش آموزان، برگزار می‌شود.
 
فراخوان این همایش بین‌المللی به زبان‌های آلمانی، ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی، فرانسوی، روسی، عربی و انگلیسی نیز انتشار یافته است و علاقه‌‌مندان تا ۳۰ آذرماه  فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند.

محورهای همایش عبارت است از:
1- شرح احوال و زندگی شیخ محمد خیابانی؛ شامل نگاهی به مراحل مختلف شهید شیخ محمد خیابانی، شیخ شهید از منظر امام‌خمینی (ره) و امام‌خامنه‌ای و سایر شخصیت‌ها، معرفی آثار و خطابه‌های شیخ محمد خیابانی، تحلیل و بررسی محتوای مجموعه سخنرانی‌های شیخ شهید، تاملی در تحریف شخصیت شیخ شهید.
 
2- بعد سیاسی و مبارزاتی؛ زمینه‌ها و عوامل داخلی و خارجی شیخ شهید، شیخ محمد خیابانی و مشروطیت، شیخ محمد خیابانی و ستارخان، کارنامه شیخ در مجلس مشروطه، مروری بر کارنامه شیخ محمد خیابانی در مورد حاکمیت، مقابله شیخ با اولتیماتوم روس و فرارداد استعماری وثوق‌الدوله، بازتاب اندیشه و سلوک سیاسی و مبارزاتی شیخ شهید، وحدت ملی ایرانیان و موضوع آزادیستان در اندیشه شیخ شهید محمد خیابانی.
 
3- مبانی فکری و شعائر دینی شیخ؛ اندیشه سیاسی و ماهیت قیام شیخ محمد خیابانی، اسلام‌خواهی و شعائر دینی در قیام شیخ شهید، تجلی روحیه انقلابی‌گری روحانیت آذربایجان در عصر مشروطیت، آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی در قیام شیخ شهید و مبارزه با استبداد داخلی و سلطه خارجی و استعمار.
 
4- بعد فرهنگی و اجتماعی؛ آثار فرهنگی و اجتماعی قیام شیخ محمد خیابانی در سطح داخلی و خارجی، نوآوری‌های فرهنگی و اجتماعی شیخ شهید، فعالیت‌های شیخ در عرصه مطبوعات، کتاب‌شناسی در مورد شخصیت و قیام شیخ محمد خیابانی، شیخ محمد خیابانی در آیینه اسناد، مدارک و شعر و ادب و آسیب‌شناسی قیام شیخ محمد خیابانی.
 
بر اساس این گزارش، مهلت ارسال آثار تا 30 آذرماه سال‌جاری بوده و علاقه‌مندان به شرکت در این همایش بین‌المللی می‌توانند آثار خود را به آدرس اینترنتی shahidkhiyabani.com و  setad@shadikhiyabani.com ارسال کنند یا به نشانی تبریز - میدان شهید بهشتی، ابتدای خیابان شهید بهشتی، خانه موزه شیخ محمد خیابانی، دبیرخانه همایش تحویل دهند.
 
شیخ محمد خیابانی (۱۲۹۷- ۱۳۳۸ق) روحانی مبارز، واعظ و آزادی خواه و رهبر «نهضت آزادیستان» در آذربایجان است. عمده شهرت وی به خاطر قیام علیه وثوق الدوله است. او در مجلس عضو حزب دموکرات بود. روزنامه تجدد زیر نظر او منتشر می‌شد. قیام شیخ با شهادت  وی به پایان رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها