یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
نشست «به یاد محمدعلی فروغی» برگزار می‌شود

یکصد و چهلمین نشست از سلسله نشست‌های این مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، به یادبود محمدعلی فروغی اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، یکصد و چهلمین نشست از سلسله نشست‌های این مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، به یادبود محمدعلی فروغی اختصاص دارد.
 
در این نشست که به صورت مجازی برگزار می‌شود، علی‌اشرف صادقی با موضوع «تأسیس فرهنگستان ایران و صیانت از زبان فارسی»، حسین معصومی همدانی با موضوع «فروغی و حکمت و فلسفه» و رضا موسوی طبری با موضوع «فروغی و تصحیح متون فارسی» سخن خواهند گفت و مدیریت جلسه نیز به عهده بهرام پروین گنابادی خواهد بود.
 
نشست «به یاد محمدعلی فروغی» ساعت 18 روز چهارشنبه 5 آذرماه 1399 در پخش زنده (live) صفحه اینستاگرام مؤسسه میراث مکتوب به نشانی mirasmaktoob@ برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند با دنبال کردن صفحه اینستاگرام مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب در این جلسه حضور یابند.

محمدعلی فروغی یکی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی تاثیرگذار ایران در اواخر عهد قاجار، پهلوی اول و دوم است که در ۱۲۹۴ق/۱۲۵۴ش در تهران زاده شد. فروغی که از سنین جوانی با مقالات و ترجمه‌های خود در نشریه تربیت در زمینه‌های مختلف استعداد خود را به منصه ظهور رساند، با ورود در مدرسه سیاسی کتاب‌های گوناگونی را از زبان‌های خارجی به عنوان کتاب درسی به فارسی ترجمه کرد؛ همچون «ثروت ملل» و «تاریخ ملل مشرق زمین». بیشترین آثار علمی‌ فروغی در زمان کناره‌گیری وی از سیاست در فاصله سال‌های ۱۳۱۴ تا ۱۳۲۰ش پدید آمد که ترجمه سه جلد کتاب «سیر حکمت در اروپا» و «شرح اشارات بوعلی سینا» از جمله آن‌هاست. در اواخر عمر نیز تصمیم به نگارش خاطرات خود گرفت که بیش از ۵۰ صفحه تقریر نکرده بود که اجل به وی مهلت نداد ـ بیشتر مطالب آن درباره پدرش و رویه او در تعلیم و تربیت فرزندان و طریقه تالیفات اوست. اما به هر حال می‌توان آثار وی را که بیش از ده‌ها جلد است را شامل کتاب، مقالات، نامه‌ها، خطابه‌ها، مقدمه‌ها، ترجمه‌ها و تصحیح‌ها، در زمینه ادبیات، تاریخ، حقوق، فلسفه، اقتصاد، سیاسی و... دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها