شنبه ۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۹
نویسنده کتاب «صد سال سینما در مشهد» درگذشت

حسین پورحسین، فعال هنری و روزنامه‌نگار قدیمی مشهد روز جمعه (30 آبان‌ماه 1399) بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، حسین پورحسین از فعالان قدیمی و باسابقه مشهدی در حوزه سینما بود که مسئولیت معاونت امور سینمایی بنیاد مستضعفان و جانبازان را هم در کارنامه فعالیت‌های خود داشت. وی همچنین موسس اولین سینمای پس از انقلاب مشهد یعنی سینما «شهر قصه» در منطقه گلشهر مشهد بود.
 
پورحسین همچنین نویسنده کتاب «صد سال سینما در مشهد» است. این کتاب که در 315 صفحه چاپ شده، حاوی 800 عکس از تبلیغات و آگهی‌های روزنامه‌ای درباره سینما در مشهد و گفت‌وگو با  اشخاص و دست‌اندرکاران سینما و مستندات است که توسط حوزه هنری خراسان رضوی در سال 1389 منتشر شد و از منابع مهم درباره گذشته هنر هفتم در مشهد و خراسان محسوب می‌شود.

کتاب «صد سال سینما در مشهد» نتیجه 41 سال تحقیق و پژوهش پورحسین درباره سالن‌های سینما در مشهد، موسسان سینما و فیلم‌های نمایش داده شده در سینماهای مشهد است که در آئین اختتامیه هفتمین جشنواره فیلم فجر مشهد از این کتاب رونمایی شد.

تاریخچه پژوهش در خصوص این کتاب از سال 1347 در جریان افتتاح سینما دیاموند (هویزه) مشهد و مصاحبه با وارطان دانیال پطروسیان یکی از موسسان سینما آغاز شد که وی از سال 1305 به‌عنوان نخستین مدیر سینما در مشهد مشغول به کار بوده است.

در مراسم روز خبرنگار سال 98، از حسین پورحسین، نویسنده کتاب «صد سال سینما در مشهد» به عنوان یکی از پیشکسوتان حوزه رسانه خراسان تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها