چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
کتاب‌های «حیات‌وحش استان فارس» و «همسایه با طبیعت» در شیراز رونمایی شد

همزمان با گرامیداشت هفته کودک و روز کودک و محیط زیست، از مجموعه شعر «همسایه با طبیعت» و کتاب «حیات‌وحش استان فارس» گزیده گونه‌های جانوری استان فارس رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، در این مراسم که روز سه‌شنبه 23 مهرماه با حضور سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و معاون فنی اداره‌کل و مسئولین و کارشناسان ذیربط برگزار شد، نبی‌الله مرادی، معاون فنی اداره‌کل حفاظت محیط زیست فارس، گفت: دو طرز فکر وجود دارد یکی در کشورهای توسعه یافته که صرفا به جمعیت پویا بدون توجه به منابع مورد نیاز می اندیشند. تفکر دیگر در کشورهای در حال توسعه است که  اعتقاد دارند باید سهم خود را از منابع بگیرند؛ بدون توجه به شرایط موجود تلاش در جهت توسعه‌ هر چه بیشتر و بهره‌برداری بیشتر از منابع و بالتبع بدون توجه جدی به آلودگی محیط زیست که هر دو  تفکر بسیار خطرناک هستند.

مرادی افزود: از پنجره دیگر ما در موج کشاورزی  منابع را نابود نکردیم و با توجه به اینکه همه چیز در توان خود انسان بود و انسان به عنوان جزیی از طبیعت و تنوع زیستی از منابع به میزان لازم بهره‌برداری می‌کرد و نابرابری و برداشت بی‌رویه منابع اتفاق نمی‌افتاد.
 
وی افزود: در زمان صنعتی شدن و موج دوم نابرابری‌ها آغاز شد و صنعت اهرمی برای غلبه بر طبیعت شد و متاسفانه این دوران بسیار بدی برای محیط زیست و تنوع زیستی بود.
 
به گفته معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، در زمان حال گفته می‌شود شدت انقراض گونه‌ها در محیط زیست نسبت به سنوات گذشته کمتر شده است و شاید همین موضوع نقطه امیدی باشد که به حفظ تنوع زیستی و محیط زیست کمک کند. البته بهبود شرایط محیط زیست منوط به آموزش جدی‌تر و اجرای توسعه پایدار است.

مرادی تصریح کرد: در زمینه آموزش باید از جنبه تئوری خارج شده و به آموزش مهارت‌ها بپردازیم آنگونه که در مجامعی که ارزش‌های محیط زیست شناخته شده است برنامه‌ریزی می‌شود. متاسفانه نسل حاضر و نسل پیشین ما این قواعد را رعایت نکردیم. اما امیدواریم  نسل آینده بتوانند با آموزش‌هایی که می‌بینند شرایط را بهتر کند. اگر بخواهیم به این وضعیت بد غلبه کنیم و به بهتر شدن فکر کنیم  باید آموزش کاربردی و اثربخش نسل امروزی را افزایش دهیم.
 
در ادامه سعیدرضا کامرانی، سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن گرامیداشت هفته کودک با اشاره به تفاهم‌نامه منعقده بین محیط زیست و کانون ضمن ابراز خرسندی از همکاری با اداره کل حفاظت محیط زیست فارس گفت: این کتاب در راستای فعالیت‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگسازی با استفاده از ابزارهای فرهنگی، هنری و حقیقی نوشته شد.
 
وی ادامه داد: اگر فرهنگسازی در بین جامعه ما به نحوی باشد که احترام به  طبیعت را نهادینه کند و طبیعت را به‌عنوان یک نعمت و امانت برشماریم و بتوانیم به نسل‌های بعد بسپاریم همه چیز درست می‌شود بنابر این بستر فرهنگی بسیار مهم است.
 
کتاب «حیات وحش استان فارس» به سفارش اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان فارس توسط آذر صداقتی خیاط، شادی توکلی مهر و یاسمن طالبی اطاقور نوشته شده است. نقاشی گونه‌ها در کتاب یادشده توسط لاله جولایی و تصویر زیستگاه‌ها توسط حسین شجاعی طباطبایی انجام گرفته است. چاپ اول کتاب «حیات وحش استان فارس» در شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات حکمت سینا در 48 صفحه مصور رنگی منتشر شده است.
 
«همسایه با طبیعت» دیگر کتابی است که توسط اداره آموزش و مشارکت‌های مردمی حفاظت محیط استان فارس با گردآوری اکرم کاوورسی و زهرا شفیعی سروستانی به بازار نشر آمد. این کتاب که توسط انتشارات نسیم کوثر قم چاپ شده است، در نوبت نخست در 1000 نسخه منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها