چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
دختر هرمزگانی برای مادر معلم خود «خانه مَلِک» را ساخت

کتاب «خانه مَلِک» بر اساس دست‌نوشته‌های زنده‌یاد «شهربانو محترمی» به‌کوشش «شراره قاسمی» منتشر شد.

«شراره قاسمی»، داستان‌نویس و فرزند «شهربانو محترمی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، درباره این اثر خود گفت: این کتاب مجموعه‌ای است از خاطرات مادرم همراه با توصیف‌های من و درواقع نتیجه تلاش‌های شخصی‌ام در ثبت یادگارهای قدیمی و یادآوری قسمتی از تاریخ مستند گذشته مردم هرمزگان است.

وی هدف خود را از نگارش این اثر والایش ماندگاری مستندات بر پایه خاطراتش از زمان‌های دور برای به یادگار گذاشتن آنها برای نسل‌های آینده ذکر و ابراز امیدواری کرد کتاب «خانه مَلِک» خدمتی در اشاعه فرهنگ و اعتلای این آرمان باشد. 
 
این نویسنده گفت: «شهربانو محترمی» آموزگار فرهیخته‌ای بود که زندگی‌اش را وقف علم و دانش کرد و حاصل عمرش امروز همان دانش آموزان قدیمی هرمزگانی‌ هستند.
 
وی ادامه داد: کتاب «خانه مَلِک» شامل دو بخش است؛ بخش اول یک روایت داستانی و بخش دوم آن توضیحی کامل درباره آداب و رسوم، مراسم، آیین و اعتقادات و روایت‌های فرهنگی است.
 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
«آفتاب از نیمه گذشته بود که سالارخان با خوشحالی وارد هشتی خانه شد. سر از پا نمی‌شناخت و با صدای بلند سبزعلی، پاکار قدیمیش، را صدا زد تا برای قدم مبارک فرزند تازه به دنیا آمده‌اش گوسفندی قربانی کند. سبزعلی از پستو بیرون آمد و به‌سرعت برای انجام دستور سالارخان راهی بیرون خانه شد. سالارخان آرام و سرخوش وارد شاه‌نشین شد. اتاقی با دکوراسیون چوبی، که یادگار پدرش از سفرهای دور بود. از جاکتابی قدیمی که با چوب ساج آفریقایی طراحی شده بود و او را به یاد گذشته می‌انداخت تقویم آن سال را برداشت و نگاهی به آن انداخت. بعد به سمت بالای اتاق رفت و از کنار آینۀ مطلای روی طاقچه قرآن را برداشت و با خط خوش پشت جلد آن نوشت: به تاریخ دوشنبه، 27 آبان‌ماه، سنه 1330».
 
دکتر فریبا مکارمی و احمدرضا رسولی، برای این کتاب مقدمه‌های جداگانه‌ای نوشته‌اند. در مقدمه به قلم دکتر فریبا مکارمی می‌خوانیم:
«کتابی که پیش روی شماست بخشی از خاطرات زندگی بانوایی ات به‌نام شهربانو، که نه تنها مادری مهربان و دلسوز، همسری همراه، بلکه معلمی مهربان و اندیشمند که آینده دانش‌آموزانش برایش بسیار مهم و قابل توجه بوده است. شروع کتاب با تجسم ساعاتی پیش از تولد این مهربانو، در فضایی کاملاً نوستالژیک آغاز می‌شود و خواننده را در زمان و مکانی قرار می‌دهد که با آداب‌ورسوم و سنت خطّه جنوب آشنا می‌شود. شهربانو همراه با روایت زندگیش، با اشعاری دل‌انگیز به زیبایی، خاطراتش را صد چندان می‌کند، که این نشانه علاقه او به شعر و ادبیات فارسی است. او با بیان خاطراتی از پدر و مادر و خانواده‌اش، از زندگی و روابط آن‌ها با دیگران سخن می‌گوید و خواننده را بی‌طرفانه به قضاوت وامی‌دارد. در نهایت با وداعی غم‌انگیز دفتر خاطراتش را برای نسل آینده به یادگار می‌سپارد. روح و روانش شاد و خاطره‌اش گرامی باد. نویسنده در بخش دوم کتاب از زادگاه شهربانو، سخن می‌راند که گنجینه ارزشمند تاریخی و هنری از استان زیبا و دیدنی هرمزگان است. او سخن از دلیرمردانی می‌راند که شجاعانه از خاکشان دفاع کردند. نویسنده به‌خوبی از گویش و پوشش این خطّه سخن می‌راند و برگزاری مراسم‌ها را به زیبایی و در حد کمال وصف می‌کند. از طرفی گردآوری این گنجینه می‌تواند راهنمای مفیدی برای دوستداران این خطه باشد. این اثر را برای کسانی که به ایران و به‌خصوص به استان هرمزگان علاقه‌مند هستند پیشنهاد می‌کنم.»
 
یادآور می‌شود: کتاب «خانه ملک» در 160 صفحه توسط نشر ارشدان در سال ۱۳۹۹ به بازار نشر آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها