سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۹:۴۹
نقاط تاريك تاريخ معاصر ايران روشن مي‌شوند

مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي از اجراي طرح استخراج اطلاعات اسناد ملي و ارائه آنها به صورت كتاب خبر داد و افزود: اين‌ها اسناد بكري اند كه در بايگاني مجلس از آنها نگهداري مي‌شد و با تلاش مركز اسناد كتابخانه مجلس جمع‌آوري شده‌اند. انتشار اين اسناد نقاط تاريك تاريخ معاصر ايران را روشن مي‌كند و مي‌تواند حلقه‌هاي مفقوده آن را به هم پيوند دهد./

 علي ططري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه اين طرح از نظر كمي و كيفي بي‌نظير است، اظهار داشت: به تازگي براي انجام اين كار 19 تن از نخبگان و دانشجويان برجسته دانشگاه‌هاي تهران، شهيد بهشتي و تربيت معلم در حوزه تاريخ و اسناد را به عنوان نيروي موقت جذب كرده‌ايم  تا اسناد سياسي، اقتصادي، نظامي، اجتماعي، مذهبي، مطبوعات و سياست خارجي را به درستي استخراج كنند و نتايج آن را در اختيار دانش‌پژوهان و محققان عرصه‌هاي تاريخي قرار دهند.

ططري از دستاوردهاي اين اقدام بي‌سابقه به عنوان غني‌ترين منبع در قوه مقننه، پارلمانيسم و نهاد قانون‌گذاري ياد كرد و افزود: عمده اين اسناد مربوط به ملت و اسناد داخلي مردم ايران است كه از جمله آنها مي‌توان اسناد آذربايجان و اسناد زنان را كه تك نسخه‌اي و دربر دارنده مكاتبات اختصاصي زنان با مجلس است، نام برد. در اين ميان همچنين مداركي به زبان لاتين، انگليسي، عربي و فرانسه هم ديده مي‌شوند كه هم‌اكنون در دست ترجمه‌اند.

وي با اشاره به اين كه سال‌ها اين اسناد در زمره مدارك محرمانه بوده و براي مردم ناگشوده مانده است، عنوان داشت: مهمترين هدف ما انتشار هرچه سريع‌تر اين اسناد است تا آنها را در دسترس دانشجويان و دانش‌پژوهان قرار دهيم و نقاط تاريك فرهنگ و تاريخ مملكتمان روشن شود.

مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت:‌ مهمترين موضوعي كه در يك تحقيق تاريخي اهميت دارد، دستيابي و استناد به اسناد، مدارك و نويافته‌هاست، زيرا در تاريخ معاصر هيچ تحقيقي بدون تكيه بر اسناد معتبر نيست. 

وي تصريح كرد: ما درصدد اطلاع‌رساني و چاپ هرچه سريع‌تر اسناد هستيم تا همه بتوانند به صورت برابر از اطلاعات استفاده كنند، چراكه هم امكان مراجعه تمام پژوهشگران به كتابخانه مجلس فراهم نيست و هم ما امكانات پذيرش تمامي پژوهشگران را نداريم. 

ططري درباره سابقه تاريخي اين اسناد خاطر نشان كرد: ما تمامي اسناد موجود از زمان آغاز تأسيس مشروطه تا پايان دوره پهلوي را در دست داريم كه تعداد آنها بين 10 تا 12 ميليون سند است.

وي با اعلام اين نكته كه اين مركز در سال آتي در نظر دارد 50 عنوان كتاب را به چاپ برساند، اظهار داشت: مركز اسناد مجلس شوراي اسلامي هم‌اكنون دو كتاب «اسناد و مجالس ايالتي و ولايتي» و «اسناد مجلس اول شوراي ملي» را در دست چاپ دارد كه در زمره آثار بي‌‌نظيرند و به زودي براي نخستين بار رونمايي و عرضه مي‌شوند.

مدير مركز اسناد كتابخانه مجلس شوراي اسلامي همچنين از تنظيم 16 قرارداد پژوهشي در دو ماه گذشته با استادان دانشگاه و پژوهشگران حوزه اسناد خبر داد كه نتايج تمامي آنها به صورت مكتوب در اختيار عموم مردم قرار خواهند گرفت.

ططري افزود: به احتمال فراوان، نتايج هريك از اين قراردادهاي پژوهشي در قالب چندين جلد كتاب تأليف و پيش‌بيني مي‌شود چاپ و انتشار اين كتاب‌ها از بهمن‌ماه سال جاري آغاز شود.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۶:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۹/۲۷
    مطلب بسيار خوب و گيرايي بود از دست اندركاران اين مجموعه بسيار ممنونم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها