سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۸
نشست «مستندنگاری و ادبیات داستانی‌ دفاع مقدس» برگزار شد

همزمان با دومین روز از هفته دفاع مقدس، نشست «مستندنگاری و ادبیات داستانی‌ دفاع مقدس» در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست بررسی رابطه ادبیات داستانی و مستندنگاری در حوزه دفاع مقدس، سه‌شنبه اول مهرماه با حضور گلعلی بابایی؛‌ نویسنده و مستندنگار حوزه دفاع مقدس، میثم امیری؛ داستان‌نویس، پژوهشگر و مستندنگار و احسان رضایی؛ نویسنده، در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.
 
گلعلی بابایی در بخشی از این نشست گفت: مستندنگاری را شاید بتوان در سه بخش خاطرات، تاریخ‌نگاری و نوشتن اطلس‌های مربوط به عملیات‌ها، دسته‌بندی کرد. فکر می‌کنم اتفاق خوب بیشتر در بحث خاطره‌نگاری و تاریخ شفاهی رخ داده و در این زمینه به وفور آثار یافت می‌شود و کسی هم چندان بر این حوزه نظارتی ندارد و بیشتر آثار راستی‌آزمایی نمی‌شوند. البته کار سختی است که نیاز به زیرساخت‌هایی دارد. ولی امیدوارم این امر محقق شود و یک کنترل مناسب با وجهه ایجابی شکل بگیرد. آثار ضعیف مخصوصا در سازمان‌هایی که مناسبتی یا برنامه‌ای کتاب‌هایی را تولید می‌کنند، کم نیست. تولید این‌گونه آثار بدون هیچ پشتوانه علمی، کار درستی نیست و نتیجه آن می‌شود انبارهایی مملو از کتاب که هیچ مخاطبی ندارند.
 
میثم امیری نیز در این برنامه بیان کرد: ادبیات جنگ، موفق‌ترین حیطه ادبیات است، به این دلیل که مردم خودشان ‌جنگیدند و خودشان آن‌را روایت کردند. پیروز جنگ کسی است که آن را روایت می‌کند. ادبیات جنگ و مستندنگاری می‌تواند جواب درست را به ما نشان دهد. ادبیات جنگ، ادبیات کاملا موفقی بود از «زمین سوخته» احمد محمود تا آثار امروزی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها