یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
«پیتزا گوشت و قارچ» دستپخت جدید نویسنده شیرازی

سیدمحمدامین آل‌ یس، نویسنده، شاعر و نقاش جوان شیرازی پنجمین و ششمین کتاب خود را به‌طور همزمان منتشر کرد. عناوین این دو کتاب «پیتزا گوشت و قارچ» و «جنگل سپید» است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، محمدامین آل‌یس با تخلص ادبی «سَماآ»، شهریور امسال 2 کتاب از تالیفات خود را به طور همزمان منتشر کرد.
 
او که در سال 1394 نیز با انتشار 2 کتاب مجموعه شعر نو و شعر کلاسیک با عناوین «چند قدم روی ماه» و «بوستان آل یس» کار چاپ و نشر کتاب‌هایش را آغاز کرده بود، باز هم به همان شیوه روی آورد اما این بار با 2 اثر نمایشنامه؛ این آثار با نام‌های «پیتزا گوشت و قارچ» و «جنگل سپید» روانه بازار کتاب شده‌اند، توسط دو ناشر متفاوت از شیراز و تهران منتشر شدند.
 
«پیتزا گوشت و قارچ» نمایشنامه‌ای کمدی-ابزورد است که نگاهی انتقادی-اجتماعی داشته و شاید بتوان آن را متفاوت‌ترین اثر از این نویسنده در زمینه نمایشنامه‌نویسی دانست. این کتاب که توسط انتشارات پژهان در شیراز منتشر شده، دارای 55 صفحه در قطع رقعی بوده و در اردیبهشت ماه امسال نگارش شده است.
 
«جنگل سپید» هم نمایشنامه‌ای برای مخاطب کودک و نوجوان است که فضای آن تا حدودی به ملودرام نزدیک است. این اثر که رویکرد تربیتی و آموزشی در آن مشاهده می‌شود، اولین نمایشنامه‌ای است که به قلم این نویسنده در زمستان سال 1392 نگارش شده و اکنون پس از گذشت 7 سال توسط انتشارات پُل در تهران منتشر شده است. این کتاب شامل 50 صفحه در قطع جیبی بوده و شهریور امثال روانه بازار کتاب شد.
 
آل یس که کارشناس ارشد زمین‌شناسی اقتصادی بوده، خود را بیش از هر موضوعی، درگیر با مقوله هنر و ادبیات می‌داند و می‌توان این روند اشتغال به امور هنری و ادبی را از تداوم فعالیت‌های او در این عرصه مشاهده کرد.
 
او که از حدود سال 1380 در دوران نوجوانی با نقاشی و کاریکاتور، هنر را به صورت جدی شروع کرده بود، از سال 1385 و در سن 18 سالگی، نویسندگی و سرایش اشعار خود را نیز آغاز کرد، تا امروز شاهد نزدیک به 20 سال فعالیت هنری و ادبی او باشیم.
 
آل یس که سال گذشته جایزه چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مریوان برای نویسندگی، ایده‌پردازی و طراحی نمایشنامه «زیرزمین، پلاک آخر» از کتاب «کافه خاطرات و دو نمایشنامه دیگر» را کسب کرده بود، در همان سال، کتاب دیگری با عنوان «آخرین سفر، تاریخی برای آرامش سبز» نیز منتشر ساخت تا با این وصف شاهد قدم‌های محکم‌تر او در عرصه نویسندگی و نمایشنامه‌نویسی باشیم.
 
کتاب «کافه خاطرات و دو نمایشنامه دیگر» در اردیبهشت ماه سال 1395 انتشار یافت که با 166 صفحه در قطع رقعی توسط انتشارات پژهان در شیراز منتشر شد. این اثر مجموعه‌ای از سه نمایشنامه با نام‌های «کافه خاطرات»، «زیرزمین، پلاک آخر» و «تنالیته معاصی، اثری روی تخته سیاه» است که همگی دارای درونمایه خانوادگی-اجتماعی هستند. یکی از نمایشنامه‌های این کتاب در همان سال در برنامه چهارشنبه تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، نمایشنامه‌خوانی شد.
 
اما کتاب «آخرین سفر، تاریخی برای آرامش سبز» نمایشنامه‌ای تراژدی-کمدی است که در آن خیال‌انگیزی نویسنده، بیش از هر اثر نمایشی دیگری از او دیده می‌شود، تا حدی که برخی از اهالی فن، آنرا دارای قابلیت تبدیل شدن به یک انیمیشن در ژانر تخیلی-فانتزی دانسته‌اند. این کتاب شامل 111 صفحه در قطع رقعی بوده که سال 1398 توسط انتشارات پژهان در شیراز منتشر شد.
 
انتشـار 6 عنوان کتاب از یک نویسنده در 5 سال گذشته که در دو مقطع زمانی به صورت نشر همزمان دو کتاب بوده اسـت می‌تواند گویای این مطلب باشد که احتمالا از این مولف در سال‌های آینده بیشتر خواهیم شنید. همچنین به نظر می‌رسد در آینده نه چندان دور چند کتاب دیگر در زمینه‌های نقاشی، رمان، شعر و... نیز از این نویسنده منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها