چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
کتاب «مدرنیته و دیگری آن» نقد می‌شود

نشست نقد کتاب «مدرنیته و دیگری آن» اثر حسین مصباحیان از طریق وبینار برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد کتاب «مدرنیته و دیگری آن» اثر حسین مصباحیان با سخنرانی منتقدانی چون ابراهیم توفیق و حسینعلی نوذری پنجشنبه 16 مرداد ساعت 15 تا 17 برگزار می‌شود.

کتاب مدرنیته و دیگری آن؛ مواجهه انتقادی با تفسیر هابرماس از مدرنیته به مثابه پروژه‌ای ناتمام » اثری است به قلم حسین مصباحیان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران که به مواجهه انتقادی با تفسیر هابرماس از مدرنیته به عنوان پروژه‌‌ای ناتمام پرداخته است. این کتاب تلاش می‌کند تا «پروژه سنت» و به تبع آن «تنوع مدرنیته» را در مقابل نظریه هابرماس مبنی بر همه شمولی مدرنیته تک ‌صدایی قرار دهد.

کتاب در چهار فصل چهار ابتدایی، حوزه‌های مهم فلسفه یورگن هابرماس شامل «مسئله دیالکتیک روشنگری»، « میراث هگلی سوبژکتیویته به مثابه بنیاد فلسفی مدرنیته»، «میراث وبری عقلانیت غربی»، و در نهایت ادعای «همه شمولی مدرنیته از طریق آزاد سازی توانش های ایده پروژه ناتمام مدرنیته» را مورد ارزیابی انتقادی قرار می‌دهد و در فصل پنجم و پایانی تلاش می ‌کند تا از طریق شناسایی معضلات فلسفه هابرماس تلاشی برای ارائه ایده‌ای جایگزین ارائه دهد. همانطور که از ساختار و فصل‌بندی کتاب برمی‌‌آید داشتن شناخت پیشینی از فلسفه قرن بیستم و نظام فکری هابرماس و متفکران مکتب فرانکفورت برای پیگیری مباحث کتاب ضروری است.

این سخنرانی از طریق وبینار برگزار می‌شود و حضور در آن آزاد و رایگان است. برای ثبت نام به siavoushan.com مراجعه کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها