شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
کتاب «جایگاه عزم» منتشر شد

کتاب «جایگاه عزم» در 44 صفحه به قلم محمد رضا فلاح شیروانی به رشته تحریر در آمده و توسط انتشارات باقرالعلوم(ع) به زینت طبع آراسته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، غرض اصلی کتاب «جایگاه عزم»، این است که شناختی تفصیلی‌تر از عنصر «عزم» ارائه دهد و نسبت آن را با معرفت روشن کند. «عزم» با واژه «اراده» هم معنا است و براساس نگاه حضرت امام «عزم» جوهره انسانیت انسان است. این نگاه در این کتاب اشراب شده است و سعی شده تا نگاهی تفصیلی تر از این عنصر ارائه شود.
 
پیام مهم این اثر این است که جدی گرفتن عزم به معنای بی‌اعتنایی به معرفت نیست. در کارها نباید به صرف معرفت‌افزایی تکیه کرد، بلکه باید عزم به انجام کار نیز در انسان‌ها تقویت شود. این تألیف در زمینه نسبت معرفت و عزم تا حدودی ورود کرده و ترسیم مختصری انجام داده است.
 
نسبت عزم و میل و تفاوتشان از دو منظر فلسفی و اخلاقی در این مجلد بررسی شده است. در نگاه فلسفی عزم فعل عقل و میل فعل قلب است. همچنین انگیزه با میل تفاوت دارد انگیزه، عزم و اراده فعل عقل در موطن قلب است.
 
در این نگاه  تفاوت اساسی میان انسان و حیوان روشن می‌شود،  زیرا انسان هویتی شعوری و ارادی دارد که برای حرکت با صرف غریزه عمل نمی کند، بلکه عقل نیز باید سهم خود را ایفا کند تا کاری از انسان سر بزند.
 


اما در نگاه اخلاقی اراده برتر از میل است و دربرابر آن قرار می‌گیرد تا جایی که سعادت انسان در گروه غلبه اراده بر میل نفسانی قرار دارد و در یک کلام می‌توان گفت که انسانی که دارای عزم و اراده است، مالک خود به شمار می‌رود، یعنی اختیارش دست خودش است نه دست تمایلات نفسانی.
 
در این اثر نسب میل و شناخت بررسی شده است. بر این اساس شناخت بر میل مقدم است، یعنی تا شناخت نباشد میلی در انسان شکل نمی‌گیرد. البته نظریه حرکت حبی عالم هم بررسی شده است که از حدیث کنز مخفی استفاده می‌شود. این نظریه با تقدم شناخت بر میل قابل جمع است و در مقابل آن قرار نمی‌گیرد.
 
از دیگر مسائلی که در این کتاب بدان پرداخته می‌شود نسبت عقل و دل است. هویت انسان از هر دو ساخت معرفتی و عاطفی شکل می‌گیرد، یعنی انسان علاوه بر هویت علمی و شناختی خود امیال و کشش‌هایی نیز به لحاظ طبع خود دارد. در پایان نیز قوای نفس و نمودار آن ترسیم شده است و به زیبایی انسان را با قوای باطنی خود آشنا می‎کند.
 
کتاب «جایگاه عزم»، تألیف محمد رضا فلاح شیروانی در 44 صفحه، شمارگان 1000 نسخه از سوی انتشارات باقرالعلوم(ع) روانه بازار نشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها