سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۹
تعهد به فرهنگ ملی و دینی و صمیمیت در نگارش، وجه تمایز جایزه آل‌احمد است

دبیر علمی جایزه ادبي جلال آل‌احمد از وجوه متمایز اين جایزه نسبت به ديگر جوايز ادبي در كشور خبر داد و گفت كه در گزينش آثار ارسالي، علاقمندی به فرهنگ ملی و دینی، نگرش خاص آل احمد به جریان های روشنگری و موضوع غربزدگی در كنار ملاك هايي چون مستندنگاری و شناخت و معرفي مناطق جغرافیایی مورد توجه هيات علمي و داوران قرار داشته است.\

محمد علی رمضانی،دبیر علمی جایزه جلال آل احمد در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ضمن بیان این مطلب و نگاه ویِِژه جلال آل‌احمد به جریان روشنفکری در رودررویی با غرب، درباره بررسی آثار رسیده به دبیر خانه گفت: نگرش کلی اين جايزه، بحث داستان نویسی، مستندنگاری و نقد ادبی در آثار جلال است که سه گروه اصلی آثار مورد ارزیابی را تشکیل داده است.

رمضانی در پاسخ به این سوال که در بررسي و گزینش آثار، معيار و ملاك توجه به فرم و محتوا تا چه حد مد نظر بوده است؟ توضیح داد: طبیعتا در بررسي آثار، محتوا موردنظر بوده است و اینکه مضمون پربارتری در راستای آن رشته موردنظر و ارتقای سطح ملی و فرهنگی و ادبی و شاخصه های اصیل زبان فارسی دارا باشند. همچنین به لحاظ سبکی، اينكه آثار چه سبک و قالبی دارند، از نظر دور نمانده است.

وی همچنين در پاسخ به سوال دیگری درباره شاخص های اصلی آثار منتخب افزود: در اینجا همین طور که آثار در بخش قالب و محتوا سنجیده می شوند، موضوع قالب خاص زبان جلال و ادبیات خاصی که پایه ریزی کرد و صمیمیت وي در نثر هم مورد نظر بوده است.

وی همچنين درباره وجه تمایز آثار برگزیدگان جايزه ادبي جلال آل احمد در مقایسه با دیگر جوایز ادبی یادآور شد: علاقه‌مندی ایشان به کشور اسلامی و تعهد ایشان به فرهنگ ملی و دینی که در آثار جلال مطرح است و نویسندگان ما باید به آن پایبند باشند، در بررسي آثار اين جايزه ادبي اعمال شده است.

دبیر علمی جايزه ادبي جلال آل احمد در مورد داوری آثار و داشتن "برگزيده" به جاي نفرات اول و دوم توضیح داد: از نظر ما این بحث روشن است. انتخاب ها توسط هیات هاي امنا و علمی این جایزه صورت گرفته است و تا قبل از مراسم اهدای جایزه نیازی به عنوان کردن آن نیست.

به گفته وی در مراسم اهدای جایزه جلال آل احمد تعدادي از شخصیت ها و مسئولان فرهنگی و نيز صاحبان آثار سخنراني مي كنند. 

مراسم اهدای جایزه جلال آل احمد روز شنبه سوم آذرماه ،مصادف با روز تولد این نویسنده در تالار وحدت برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها