سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کتابخوانی، کاری بزرگ برای زدودن غم‌های بزرگ

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز، برای روزهای خانه‌نشینی در دوران شیوع کرونا، پیشنهاد کرد: با ماندن در خانه و غنیمت شمردن فرصت به کتابخوانی بپردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مرتضی جعفری به دعوت کمپین شهر آرمانی طی یادداشتی عنوان کرد: حال همه ما خوب می‌شود اگر «غم بزرگ را به کار بزرگ تبدیل کنیم» در خانه می‌مانیم و فرصت را غنیمت می‌شماریم و کتاب می خوانیم؛ کتاب‌هایی که خوشحالمان می کند؛ کتاب‌هایی که با لحن طناز و سرخوشانه، ما را به وجد می‌آورد؛ کتاب‌هایی که انگیزه و امید می‌بخشد؛ بعد از خواندن یکی دو کتاب، کشف خواهید کرد که در جهانی که خود آن را می‌سازید؛ آرام تر و خوشحال تر زندگی می‌کنید.

وی به معرفی آثار رومن پوئرتولاس نویسنده فرانسوی پرداخت و آثار این نویسنده را سرشار از  شوخ‌طبعی خواند و افزود: او حتی تلخ‌ترین اتفاقات را با لحنی خوش روایت می‌کند مثل رمان «دختری که ابری به بزرگیِ برج ایفل را بلعیده بود» اگر چه موضوع بسیار غم‌انگیز است اما نویسنده با چنان مایه طنزی به آن پرداخته که هر بار شما را به وجد می‌آورد.

معاون فرهنگی شهردار شیراز در ادامه کتاب‌های «لبخند بی لهجه»، «عطر سنبل عطر کاج» فیروزه دوما ، کتاب «حالا بی حساب شدیم» وودی آلن و نیز کتاب «شعر طنز» اسماعیل امینی و طنزهای عبید زاکانی را برخوردار از درون مایه طنز دانست و خواندن آن‌ها را به شهروندان توصیه کرد.

جعفری با بیان اینکه سراغ کتاب‌هایی بروید که حلاوت امید را به کامتان می‌آورد، خواندن کتاب‌هایی که چیرگی بر سختی‌ها را با مقاومت و تلاش سخت نشان می‌دهد، برای دوران خانه‌نشینی ضروری دانست و گفت: این کتاب‌ها به یادمان می‌آورد که زندگی ارزش جنگیدن دارد؛ کتاب‌هایی مثل«پیرمرد و دریا» ارنست همینگوی با ترجمه نجف دریابندری که ارزش تلاش سخت در زندگی را به ما می‌آموزد.

پیشنهاد دیگر رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز رمان «انجمن شاعران مرده» ان.اچ .کلاین ‎است، که نویسنده در آن، با ماجرای بچه‌های یک مدرسه شبانه‌روزی سخت‌گیر و  معلم ادبیاتی که به آنها یاد می‌دهد، می‌شود دنیا را طور دیگری هم دید و خوانندگان را درگیر معنای دیگری از زندگی می‌کند.

وی همچنین به کتاب «در تکاپوی معنا» نوشته ترینا پالاس اشاره کرد و در توصیف آن گفت: به گفته نویسنده اثر، در تکاپوی معنا کتابی است برای همه به جز آنهایی که کاملا مایوس شده‌اند و حتی آنها هم ممکن است پنهانی لذت ببرند.

معاون فرهنگی شهردار شیراز با اشاره به کتاب‌های حماسی عنوان کرد: کتاب‌هایی بخوانیم که از ما قهرمان بسازد، حتی در دایره خیال و گمان. کتاب‌هایی که بیانگر  مبارزه خیر و شر هستند  و نشان می‌دهند که چگونه تسلیم نشدن باعث پیروزی می‌شود؛ در این میان، کتاب‌هایی مثل  شاهنامه فردوسی با داستان‌های حماسی اش، کتاب «ارباب حلقه‌ها» جی. آر.آر.تالکین و  دیگر آثار برگزیده ایران و جهان به شهروندان پیشنهاد می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها