پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰
رونمایی از یک کتاب سه هزار صفحه‌ای درباره تبادل اسرای ایران و عراق

رئیس سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از رونمایی از یک مجموعه چهار جلدی درباره تبادل اسرای ایران و عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) این مجموعه که «اسناد تبادل اسرا» نام دارد کتابی چهار جلدی است و شامل یک جلد اصلی و سه جلد ضمیمه می‌شود. این اثر شامل صورت جلسه‌هایی می‌شود که نمایندگان کمیته‌ صلیب سرخ و نمایندگان کمیته‌های عراق و ایران امضا کرده‌اند.

اسیر و اسارت از دیدگاه اسلام، اسیر از دیدگاه حقوق بین‌المللی، پیگیری دولت ایران در خصوص اسرا، عملکرد کمیته بین‌الملل صلیب سرخ در خصوص اسرای عراقی و ایرانی و تبادل آزادسازی اسرای عراق و ایران از جمله مباحث این کتاب است.

در این کتاب همچنین امضای مقامات جمهوری اسلامی ایران و فهرست نفرات تبادل‌شده آمده است.

سردار غلامرضا علاماتی، رئیس سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و یکی از مولفان این مجموعه درباره این کتاب توضیح داد: این کتاب یک کار بزرگ درباره اسناد تبادل اسرا است. این مجموعه بیش از 3000 صفحه است. ما 39 هزار و 140 نفر ایرانی آزاده داشته‌ایم و عراقی‌ها 56 هزار و 695 نفر بوده‌اند که این‌ها در یک دوره مبادله شده‌اند. تمام صورت جلسات بین ایران و عراق با ذکر دقیق نام‌های اسرای مبادله شده در این اثر آمده است.

او ادامه داد: نزدیک به 10 هزار نفر از عراقی‌ها به جمهوری اسلامی پناهنده شده‌اند و نظام جمهوری اسلامی ایران را به عراق ترجیح داده‌ است. حتی بعضی‌ها در سطح مبارزان ایرانی‌ بارها جنگدیدند و به شهادت رسیدند و تمام این‌ها با اسناد ارائه شده است.

این کتاب تالیف غلامرضا علاماتی و علی منوچهری در 3804 صفحه از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با همکاری دانشگاه جامع امام حسین (ع) منتشر شده است.

مراسم رونمایی از این اثر به همراه 19 اثر دیگر کتاب اسنادی و تاریخ شفاهی دفاع مقدس همزمان با هفته پژوهش با حضور سازمان‌های کشوری، لشکری، محققان و پژوهشگران روز دوشنبه 25 آذر از ساعت 9 تا 12 در موزه انقلاب اسلامی به نشانی بزرگراه شهید حقانی، خیابان سرو برگزار می‌شود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها