چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۲
بازدید مدیرعامل خانه کتاب از انتشارات مکارمی در اردبیل

مدیرعامل خانه کتاب با حضور در دفتر انتشارات مکارمی نیز در جریان کم و کیف اوضاع نشر در شهرستان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، مکارمی عضو شورای بازبینی کتاب در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل و معلم بازنشسته‌ای است که نشر را به تدریس خصوصی ترجیح داده و به پژوهش، نویسندگی، ویراستاری، تصحیح و نمونه‌خوانی می‌پردازد و از وزنه‌های سنگین نشر در اردبیل به شمار می‌آید.

وی خود در این باره گفت: انتشارات مکارمی در سال 1389 تأسیس شده و با توجه به اینکه گاهی امر تصحیح 7-8 سال زمان می‌برد، تا کنون حدود 70 عنوان کتاب کار کرده‌ام.

مکارمی در توضیح برخی کارهای در دست اقدام خود گفت: نسخه‌ای خطی نهج البلاغه الهی اردبیلی را در دست تصحیح و بازنگری داریم که حدود ۵۰۰ سال در آستان قدس بود و امید می‌رود کار آن تا عید به پایان برسد.

به اذعان وی، از این کتاب دو نسخه موجود است که 10 سال با هم فاصله دارند.

مکارمی اضافه کرد: کتاب دیگری از عماد اردبیلی در شرح مثنوی در دست داریم؛ وی به سال ۱۳۳۳ فوت کرد و خدود 37 اثر دارد اما زمانی که از من پرسیدند «شرح مثنوی بدیع الزمان فروزانفر و عماد اردبیلی چه تفاوتی با هم دارند؟» گفتم: با وجود ارادتی که به فروزانفر دارم، تفاوت را بین حال و قال می‌دانم زیرا کتاب بسیار عمیقی است.

وی کتاب شن حیات از دکتر یوسف معماری (ترجمه ترکی مجموعه رباعیات خیام ) و اثری از نزار قبانی را نیز پیش کشید که کیفیت نشر آن نظر حسینی‌پور و امامی را جلب کرد.

مدیرعامل خانه کتاب ضمن ابراز خرسندی از اینکه کتاب‌های فاخری در اردبیل تدوین، چاپ و منتشر می‌شود، وضعیت را جویا شد که مکارمی گفت: کاغذ یارانه‌ای می‌گیریم، اما مشکل کاغذ همچنان وجود دارد ضمن اینکه هزینه چاپ و  زینک و فیلم بسیار بالاست؛ از این رو تیراژ کاهش یافته است، چنان‌که شن حیات را ۲۰۰۰ جلد منتشر کردیم اما امسال کتاب استاد جامعی با تیراژ 1000 وارد بازار شد.

اسحاقی نیز خواست تدبیری اتخاذ شود تا انتشارات شهرستان به شبکه توزیع کشوری ملحق شود، زیرا مشکل توزیع یکی از عمده مشکلات نشر در شهرستان است.

حسینی‌پور با پذیرش این موضوع، ضمن اینکه در این خصوص دستور بررسی و اقدام لازم را صادر کرد، گفت: وضعیت کتاب، چاپ، توزیع و نشر رو به بهبود است اما همچنان تحت تاثیر برخی موانع قرار دارد.

به پیشنهاد حسینی‌پور قرار شد مراسم تجلیل برای پیشکسوتان حوزه نشر و به‌ویژه مکارمی در برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل قرار گیرد.

بازدید از بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی از دیگر برنامه‌های مدیر عامل خانه کتاب و هیأت همراه بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها