دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
«مدرنیسم؛ پنج خوانش سیاسی» بازنشر شد/نقادی ایگلتون و جیمسون از ادبیات مدرن

نشر نیماژ چاپ دوم کتاب «مدرنیسم؛ پنج خوانش سیاسی» شامل پنج مقاله از تری ایگلتون و فردریک جیمسون و ترجمه محمدعلی جعفری را منتشر کرد. در این کتاب خوانش ضدامپریالستی این دو متفکر چپ از ادبیات مدرن غرب مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر نیماژ چاپ دوم کتاب «مدرنیسم؛ پنج خوانش سیاسی» شامل پنج مقاله از تری ایگلتون، متفکر بریتانیایی و نظریه‌پرداز مشهور ادبی و فردریک جیمسون، اندیشمند معاصر آمریکایی و از مهم‌ترین چهره‌های تفکر پسامدرن (شاخه آمریکا) با ترجمه محمدعلی جعفری را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۱۱ صفحه و بهای ۱۹ هزار تومان منتشر کرد.

چاپ پیشین این کتاب در سال گذشته (۱۳۹۷) با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۶ هزار تومان منتشر شده بود. این کتاب یکی از مجلدات مجموعه «استخوان‌های روح» نشر نیماژ است که با دبیری روزبه صدرآرا در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد.

کتاب شامل پنج مقاله است که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از: «مدرنیسم، اسطوره و سرمایه‌داری انحصاری» نوشته تری ایگلتون، «مدرنیسم و سرکوفته‌هایش؛ یا رب – گریه به منزله ضداستعمارگر» نوشته فردریک جیمسون، «ناسیونالیسم: طنز و تعهد» نوشته تری ایگلتون، «مدرنیسم و امپریالیسم» فردریک جیمسون و «فراسوی غار: تشریح ایدئولوژی مدرنیسم» فردریک جیمسون.

مقالات منتشر شده در این کتاب شامل خوانش این دو متفکر از ادبیات مدرن غرب است. خاستگاه نظری ایگلتون و جیمسون مارکسیسم است. آنها در این مقالات با نقد مدرنیسم ادبی به نقد ایدئولوژی غالب و امپرالیستی غرب پرداخته و به رویکرد پسااستعماری در ادبیات نزدیک می‌شوند. نظریه‌ ادبی حاصل از گفتمان چپ تاثیر بسیاری بر نظریه‌های ادبی در جهان معاصر گذاشته و فی‌المثل رویکرد چهره‌هایی چون گایاتری چاکراورتی اسپیواک، فیلسوف و نظریه‌پرداز هندی  ـ آمریکایی در ادامه نظام نقادانه چپ قرار می‌گیرد.

به قول مترجم مجموعه مقالات این کتاب می‌کوشند خوانشی ضدامپریالیستی از متون ادبی غرب امپریالیست ارائه دهند و عمده‌ تمرکز آن‌ها بر ادبیات مدرن غرب است که مدرنیسم ادبی را را باعث شده است. خصلت ویژه‌ این مقالات نگرش تند و تیز سیاسی آنهاست که با موطن خود، مدرنیسم ادبی غرب، سرشاخ می‌شوند تا لایه‌ها و تناقضات ایدئولوژیکش را به تیغ نقد بسپارند. قطعاً خوانش و بررسی این مقالات می‌تواند جایگاه و رویکرد جایگزین ویژه‌ای را در حوزه‌ی نقد ادبی ما باز کند.

ایگلتون و جیمسون نگاه دقیق فلسفی دارند و آثارشان معمولا سخت خوان است و مانند متفکران فرانسوی ادبیات‌شان ژورنالیست گونه نیست. سویه‌هایی از فلسفه تحلیلی در نگاه این دو مشاهده می‌شود. این دو متفکر در مقالات این کتاب از مدرنیسم تجربه شده در کشورهای جهان سوم انتقاد کرده و این انتقاد بیشتر از رهگذر ادبیات مطرح می‌شود. مثلا در یکی از مقالات به نقد مدرنیسم حاصل از استعمار در هند در قالب تحلیل رمان «گذری به هند» اثر ادوارد مورگان فورستر، پرداخته شده است.

متفکران چپ همیشه به نگاه سرمایه سالارانه در حوزه‌های مختلف تاخته‌اند. در دوره‌ای مساله ادبیات برای ادبیات و هنر برای هنر مطرح بود که چپ‌ها همیشه به آن تاخته و در مقابل از رمان اجتماعی دفاع می‌کردند. به عبارتی اینکه در رویکرد به ادبیات، فقط سویه‌های زیباشناسانه، بدون توجه به مضامین اجتماعی بیرون کشیده شوند، مورد نقد چپ‌ها واقع شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها