یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
بازبینی موشکافانه و انتقادی روابط ایران و عربستان و راهکاری عملی برای تنش زدایی

سید حمزه صفوی گفت: کتاب «گفتارهایی در روابط ایران و عربستان» به دنبال کنار گذاشتن عواملی که تاکنون در ادبیات پژوهش این حوزه به عنوان ریشه‌های اختلاف میان ایران و عربستان مطرح شده، نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) آیین رونمایی از کتاب «گفتارهایی در روابط ایران و عربستان» تألیف سید حمزه صفوی و مهدیه معدن نژاد در مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام عصر روز گذشته برگزار شد.

سید حمزه صفوی مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و مؤلف کتاب درباره موضوع و انگیزه تألیف اثر گفت: ایران و عربستان تاریخ پر فراز و نشیبی را در روابط 8 دهه‌ای خود پشت سر گذاشته‌اند. روابط این دو کشور به عنوان دو کنش‌گر اصلی و دو قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا در شکل‌گیری نظم امنیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از نظر جغرافیایی این دو کشور هم‌زمان بر مسائل سیاسی ـ امنیتی در زیر سیستم‌های خلیج فارس، شبه جزیره عربستان، شامات، و شمال آفریقا و مصر تاثیرگذارند. از نظر هویتی نیز با اتصال اصول و ارزش‌های خود به مسائل منطقه‌ای به ایفای نقش می‌پردازند.

صفوی عدم پیوند مؤسسات و مراکز علمی به دستگاههای اجرایی را کمبودی برای این حوزه دانست و افزود: مدتی قبل طرح پیشنهاد تنش‌زدایی و همکاری میان ایران و همسایگان در منطقه راهبردی خلیج فارس توسط وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ارائه شد، بر همین اساس موسسه آینده‌پژوهی جهان اسلام با استناد به این ابتکار دیپلماتیک، به واکاوی مسئله تنش‌زدایی میان ایران و عربستان به عنوان دو کنش‌گر اصلی این منطقه پرداخت که حاصل آن تبدیل به این کتاب شده است.

مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام در تشریح جزئیات کتاب افزود: این کتاب حاصل یک پژوهش دوبخشی است. در بخش اول با نگاهی اجمالی به پیشینه روابط ایران و عربستان و ریشه تنش‌ها میان دو کشور، چگونگی تنش‌زدایی در روابط تهران و ریاض  مورد بررسی قرار گرفته و در بخش دوم تلاش شد از طریق مصاحبه‌های علمی و تخصصی با مقامات اجرایی فعلی یا سابق وزارت امور خارجه و سپاه پاسداران به سوالات مرتبط با بحث پاسخ داده شود.
 

او با بیان اینکه تلاش شده مسائل ایران و عربستان را نه از دیدگاه خودمان به عنوان یک ایرانی، بلکه با نگاه‌های مختلف در داخل و خارج کشور بررسی شود، گفت: سعی شده به یک جمع بندی و نتیجه گیری واقع بینانه و راهکارهای اجرایی مشخص برسیم. در این کتاب، شانزده نگاه وجود دارد که برخی از آنها با یکدیگر تفاوت قابل ملاحظه‌ای دارند، و برای افرادی که به تحقیق و پژوهش در حوزه روابط ایران و عربستان هستند، این کتاب یک منبع مفید خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران یادآور شد: این اثر به دنبال کنار گذاشتن عواملی که تاکنون در ادبیات پژوهش این حوزه به عنوان ریشه‌های اختلاف میان ایران و عربستان مطرح شده، نیست بلکه می‌خواهد با بازبینی موشکافانه و انتقادی روابط ایران و عربستان در نهایت راه‌کارهایی عملی برای تنش‌زدایی تهران و ریاض ارائه کند.

کتاب گفتارهایی در روابط ایران و عربستان تألیف دکتر سید حمزه صفوی و مهیه معدن نژاد در شانزده فصل توسط مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها