دوشنبه ۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
پیشنهاد تاسیس مکتبخانه خوشنویسی ایران در نی‌ریر

در آخرین روز هفته دفاع مقدس، نشست معرفی و تحلیل کتاب پژوهش ادبی «دفاع مقدس در آیینه رمان نوجوان» در شهرستار نی‌ریز و در جوار آرامگاه میرزا احمد نی‌ریزی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، سخنرانی محمدحسین ابراهیمی پژوهشگر و منتقد ادبی در تحلیل کتاب، شعرخوانی عبدالرضا قیصری و محمدعلی جهاندیده همراه با سخنرانی فرماندار نی‌ریز و رئیس حوزه هنری فارس به همراه تقدیر از مولف اثر، بخش‌های مختلف این برنامه را شکل دادند.

رییس حوزه هنری فارس در این مراسم با اشاره به پیشینه تاریخی نی‌ریز گفت: نی‌ریزی‌ها در تاریخ بشکوه و بالنده ایران زمین درخشان‌اند؛ از ابتدای تاریخ ایران زمین در این مامن و پناهگاه خانه‌ای پر از مهر و دانش و علم و فرهنگ ساختند تا مدالی درخشنده بر گردن مردم باشد و ایران به آن افتخار کند.

محمد کرم‌اللهی افزود: اینجا شهر میرزا احمد نی‌ریزی است، اما اگر از تک قله‌ها بگذریم امروز در نی‌ریز حرکت طوفنده و جوشنده و زایشگرانه در عرصه فرهنگ نمی‌بینیم.

وی تصریح کرد: این نشان از این نیست که چشمه‌ها خشکیده یا استعدادها کور شده یا زمین‌های حاصلخیز لم یزرع شده؛ بلکه این نشان از آن است در برنامه‌ریزی‌ها در چند دهه اخیر آنچنان که باید و شاید توجه به بذرها نداشته‌ایم.

رییس حوزه هنری فارس خطاب به مردم نی‌ریز گفت: همه آنچه را که هست از فرماندار و فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی و کانون پرورش فکری و بنیاد شهید و... نخواهید که اینها یکی از هزارند. هزار شمایید؛ مردمانی که همت می‌کنند خانواده‌هایی که از هنر دفاع کرده و از بچه‌های هنرمندشان دفاع می‌کنند و اجازه می‌دهند این هنرمندان جوان در محافلی آزمون و خطا کرده همت و غیرت داشته باشند و از داشته‌ها و خلاقیت ذاتی و جانی خویش دفاع کنند.

وی گفت: امروز همه باید کمک کنیم حداقل مکتبخانه خوشنویسی فارس و حتی ایران در نی‌ریز ایجاد شود؛ منظور از این مکتبخانه انجمن خوشنویسان یا محفلی از این دست نیست مکتبخانه‌ای است که در آن آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی فرمانداری و شهرداری همه باید پای کار باشند.

محمدحسین ابراهیمی پژوهشگر و منتقد ادبی نیز در این نشست اظهار کرد: خرسندم که در جوار آرامگاه بزرگمرد تاریخ خوشنویسی، استاد الاساتید میرزا احمد نی‌ریزی یعنی مرکز ثقل خوشنویسی قرآنی جهان اسلام حضور دارم. من اهل ارسنجانم و سرزمین پدری من و شما پیوند عمیق فرهنگی و اجتماعی دارد و قلب‌های ما سال‌ها به هم نزدیک بوده و هست و این ویژگی یعنی پایتخت خوشنویسی قرآنی بودن افتخاری است که تا ابد بدان مفتخریم.

این پژوهشگر و منتقد ادبی گفت: هنرمندان بزرگ همواره بر آن بوده‌اند که جاودانگی را در قالب هنر رقم بزنند. بزرگمرد هنر شهر شما این حقیقت را به شکوه تمام نشان داده که انسان در قالب هنر می‌تواند جاودانگی را پس از مرگ به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: هنرمندان در این عرصه همواره موفق بوده‌اند اما قشر دیگری که در این عرصه به موفقیت رسیده‌اند، کسانی هستند که در راه وطن از خویش گذشتند تا جاودانگی را رقم بزنند.

وی ادامه داد: کاری که دکتر آرزو حقیقی انجام داده یکی از این کارهای سخت و خطیر است که 8 رمان برجسته ادبیات دفاع مقدس را از منظر روانشناسی که یکی از سخت‌ترین نوع نقد و پژوهش ادبی است، نقد کرده و در این کتاب با مخاطبان به اشتراک گذاشته است.

ابراهیمی افزود: این بررسی هم نکات قابل توجهی به مخاطبان ارائه می‌دهد و هم چراغ راهی است برای کسانی که قلم می‌زنند چرا که نویسندگان این اثر حتماً می‌توانند در کارهای خلاقه بعدی به این نکات توجه کرده و آثار فاخرتری ارئه دهند.

وی گفت: در این عرصه ضرورت‌های پژوهشی بسیاری وجود دارد مراکز دانشگاهی و فرهنگی و هنری به سمت گونه‌های دیگری رویکرد دارند و ادبیات دفاع مقدس از همایش‌های علمی و نشریات تخصصی محروم مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها