شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۶
کتاب دست‌ساز نقاش صاحب‌سبک در شیراز رونمایی شد

مجموعه‌ای از آثار جدید و قدیمی فرح اصولی، نقاش صاحب‌سبک در کتاب چاپ دستی «مه و خورشید» که در شمارگان محدود و تنها در ۳۰ نسخه منتشر شده است، در نگارخانه‌ای در شیراز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، مجموعه‌ای از آثار جدید و قدیمی «فرح اصولی» در کتاب چاپ دستی «مه و خورشید» شامل طراحی‌های این هنرمند که ۳۰ نسخه از آن منتشر شده است، به همراه نمایشگاه آثار این هنرمند، جمعه‌شب 25 مردادماه و با حضور «گیزلا وارگا سینایی»، بانوی هنرمند نقاش و همسر خسرو سینایی، در نگارخانه سروناز رونمایی شد.

این کتاب شامل طراحی‌های جدید خانم اصولی است که به شیوه سیلک اسکرین توسط مسعود جزنی و حسین اترشی، روی کاغذهای دست‌سازِ چاپ‌شده، تنها در ۳۰ نسخه فراهم شده است. در چاپ این آثار از ۴ رنگ استفاده شده و بر هر صفحه آن امضای «فرح اصولی» حک شده است.

کتاب «مه و خورشید» از مجموعه کتاب‌های دست‌ساز «آرتیست بوک» است که در چند سال گذشته توسط مازیار مصور‌رحمانی در تیراژ محدود منتشر شده‌اند و در آنها آثار اصل و چاپ دستی وجود دارد.

افزون بر رونمایی از کتاب، 12 اثر نقاشی خانم اصولی که ویژه انتشار در این کتاب، طراحی شده‌اند نیز بر دیوارهای گالری سروناز به نمایش درآمد. همچنین 18 اثر طراحی این هنرمند به نمایش درآمد.

طرح‌های مدادی و ساده که روی مقوا یا کاغذهای نازک و شفاف کشیده شده‌اند، در ادامه همان نگاهی هستند که فرح اصولی در طول سال‌ها به نگارگری ایرانی داشته است.

اصولی، از اولین هنرمندانی است که مینیاتور را به عنوان ابزاری برای به نمایش کشیدن ابعاد شخصی و معاصر زندگی زنان استفاده کرده است.

این بانوی هنرمند در آغاز به کار نمایشگاه خویش که به میزبانی گالری سروناز برگزار شد، گفت: در هنر ایران، هنر سنتی به یک مسیر می‌رود و هنر مدرن به سمت دیگری راهی است؛ یعنی هنری که از غرب آمده، مسیر خود را طی می‌کند و هنرهای سنتی ایران هیچ گاه با هنر غرب تلفیق نمی‌شوند.

اصولی، افزود: خیلی از نقاشاتی که مدرنیست بودند، تلاشی هم در مینیاتور انجام دادند و گوشه چشمی به نمونه‌هایی از این هنر داشتند، اما به شیوه بنیادی وارد فضای مینیاتور شدند.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که من انجام می‌دهم، این است که در ساختار کل مینیاتور تغییر می‌دهم، اما یک مواردی را از آن الهام می‌گیرم؛ بخشی از ساختار و تکنیک مینیاتور را مانند قلمگیری‌ها و ریزه‌کاری‌ها را به شیوه مینیاتور ایرانی انجام می‌دهم.

بر اساس همین گزارش، بخش دیگری از این نمایشگاه به نمایش تابلوهایی اختصاص دارد که برگرفته از آثار قدیمی خانم اصولی هستند؛ 12 تابلو که در فاصله سال‌های ۶۲ تا ۶۷ توسط این هنرمند نقاشی شده بودند، حال به عنوان یک نسخه چاپی با امضای هنرمند بار دیگر احیا شده است. هر کدام از این آثار در ۷ نسخه ارائه شده‌اند تا علاقه‌مندان به آثار اصولی بتوانند به آنها دسترسی داشته باشند.

یادآوری می‌شود، فرح اصولی دیپلم نقاشی را از هنرستان زیبای دختران و لیسانس گرافیک را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت کرد. شرکت در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی، تدریس، تصویرسازی کتاب‌های کودکان و دبیری جشنواره‌ها و دوسالانه‌های نقاشی (دوسالانه ششم تهران ۱۳۸۲) از جمله سوابق فعالیت‌های اوست.

نمایشگاه آثار فرح اصولی تا جمعه اول شهریور در نگارخانه سروناز واقع در شیراز، خیابان قصردشت، حدفاصل کوچه 88 و 90 برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها