یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
وزارت ارشاد با یک چهارصدم بودجه چگونه جوابگوی نیاز فرهنگی کشور باشد؟

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: در سال 98 از کل اعتبارات 440 هزار میلیارد تومانی، تنها 1400 میلیارد تومان، معادل یک چهارصدم بودجه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق گرفت. آیا این رقم‌های زیر یک درصد می‌تواند جوابگوی نیاز فرهنگی کشور باشد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز،  باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی که در سالن اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و در جمع کارکنان این اداره‌کل سخن می‌گفت، با بیان این مطلب گفت: در دنیا فرهنگ محور توسعه است و اگر توسعه در فرهنگ اتفاق نیفتد، در هیچ حوزه‌ای تغییری به وجود نمی‌آید.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، توجه به فرهنگ را محور توسعه پایدار در جامعه دانست و تصریح کرد: بزرگ‌ترین رسالت فرهنگی حفظ تمدن ایرانی و اسلامی است، برای ایجاد کردن این رسالت باید بتوانیم از تمام ابزارهای فرهنگی و هنری در جهت توسعه فرهنگی و حفظ تمدن قدیمی ایرانی اسلامی بهره ببریم.

یوسفی با اشاره به تاریخچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با بررسی تاریخ معاصر ایران درمی‌یابیم که یکی از قدیمی‌ترین وزارتخانه‌ها وزارت فرهنگ، با نام وزارت معارف در سال 1266 تشکیل شد و در سال 1317 به فرهنگستان علوم فارسی و پس از انقلاب در سال 1359 به وزارت ارشاد تغییر یافت و در آخرین تغییرات انجام شده سال 1365 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تبدیل شد و به این دلیل اهمیت فرهنگ در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از گذشته مهم بود اما متاسفانه با توجه به مشکلات فزاینده کشور، کارایی این وزارتخانه کمتر شده است.

نماینده مردم اهواز ادامه اد: از کل بودجه عمومی کشور سالی 6/5 درصد تنها اختصاص به حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و بقیه اعتبارات فرهنگی در سایر حوزه‌های فرهنگی دیگر سازمان‌ها هزینه می‌شود. در سال 98 از کل اعتبارات 440 هزار میلیارد تومانی، 1400 میلیارد تومان به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق گرفت و این معادل یک چهارصدم پول کل کشور است آیا این رقم‌های زیر یک درصد می‌تواند جوابگوی نیاز فرهنگی کشور باشد؟

این نماینده مجلس، ریشه مشکلات فرهنگی را در کمبود اعتبارات عنوان کرد و گفت: هر فردی هم در این شرایط قرار گیرد، قطعاً نمی‌تواند کاری انجام دهد با اینکه همه علاقه‌مند به افزایش این اعتبار هستند اما با ساختار معیوب اقتصادی کشور نمی‌توان از یک قسمت، کم کرده و به قسمت دیگر اضافه کنیم و به همین علت ساختارها تغییر کرده و کارایی‌شان را به مرور از دست داده‌اند و با این آمار و ارقام در کوتاه مدت در حوزه فرهنگ اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید به‌طور همزمان با تفکر و ایده جدید ساختارها تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه استراتژی کشورها بر اساس فرهنگ مشخص می‌شود، توضیح داد: در کشور ما اول استراتژی مشخص می‌شود و سپس فرهنگ با آن منطبق می‌شود؛ هر چند جوامع در برابر تغییر در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، انعطاف‌پذیری ندارند باید برای غلبه بر این مقاوت به‌تدریج و بر اساس واقعیت‌های جامعه و تقویت هویت واحد ملی، فرهنگی، تاریخی و اسلامی این تغییر را ایجاد کنیم.

در این نشست همچنین محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان گفت: ایجاد تشکل‌های راهبردی انجمن‌های فرهنگی و هنری از جمله اقداماتی است که در این اداره‌کل انجام شد و پس از خوزستان به تبع آن استان‌های دیگر هم این شوراهای راهبردی را برای همفکری بیشتر در حوزه فرهنگی تشکیل دادند.

جوروند کمبود نیروی انسانی در حوزه فرهنگی را یکی از مشکلات اساسی این اداره‌کل برشمرد و افزود: چند پروژه فرهنگی در دست بهره‌براری داریم، اما به علت نداشتن نیرو و تعریف نشدن اعتبار در این قسمت نمی‌توانیم این پروژه‌ها را افتتاح کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های نمایندگان مجلس مجوز جذب نیروی انسانی برای بخش‌های فرهنگی گرفته شود تا از این طریق بتوان برای هنرمندانی که دغدغه معیشت دارند، اشتغال ایجاد کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها