چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
مدیرعامل خانه کتاب از استاد قلم‌سیاه تقدیر کرد

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در سفر خود به یزد با استاد قلم‌سیاه، نویسنده، شاعر، هنرمند و یزدشناس معروف دیدار و از وی تقدیر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در سفر خود به یزد با اکبر قلم‌سیاه، نویسنده و هنرمند یزدی دیدار کرد.

حسینی‌پور در این دیدار گفت: یزد مفاخر زیادی را در خود جای داده است که در سطح ملی باید به آن‌ها توجه شود و این نیز می‌تواند مایه افتخاری برای یزد و کشور باشد.

وی افزود: نگاه ما، اجرای برنامه‌ها در استان‌ها و حمایت از ناشران و مولفان استانی و همچنین معرفی مفاخر استان‌ها در حوزه‌های کتاب و کتابخوانی است.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب یادآور شد: ما در سال گذشته دو برنامه عصر کتاب را در استان‌ها برگزار کردیم و امسال نیز سومین دوره آن را در یزد داریم و نگاه ما نیز همسو است با شعار «ایران، تنها تهران نیست».

حسینی‌پور ادامه داد: امسال یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شده است و این، مسئولیت ما را بیشتر کرده است. ما باید به مفاخر یزد سر بزنیم و توجه ویژه‌ای به کتاب و کتابخوانی داشته باشیم.

وی گفت: یزد از لحاظ کتابخانه‌های عمومی در کشور اول است و در حوزه کتاب نیز وضعیت مناسبی دارد؛ آنچنانکه در 40 ساله انقلاب بیش از 3000 عنوان کتاب در این استان منتشر شده است و با توجه به اینکه 70 درصد کتاب‌ها در کشور در تهران چاپ می‌شود، این تعداد چاپ در یزد می‌تواند بسیار مناسب باشد.

حسینی پور ادامه داد: در زمینه تهیه کاغذ اقدامات خوبی رخ داده که طی آن مصوب شد تا 40 هزار تن کاغذ به حوزه نشر تخصیص یابد و ناشران می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه مربوطه، کاغذ مورد نیاز خود را با ارز دولتی دریافت کنند.


مجید جوادیان‌زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این دیدار گفت: استاد قلم‌سیاه شخصیت آرامی دارد که مجاهدت عالی را آغاز و همه را به خود علاقمند کرده‌ و در حوزه یزدشناسی نیز علمی را برداشت کرده‌ که به دور از نگرش‌های قومی و قبیله‌ای، به‌خوبی در این زمینه گام برداشت است.

اکبر قلم‌سیاه نیز در این دیدار به تشریح آثار خود پرداخت و گفت: من سعی کرده‌ام در کتاب‌های خود به ناگفته‌ها و نشناخته‌ها در سطح استان توجه کنم و چندین جلد از فرهنگنامه یزد را نیز نوشته‌ام که به گونه‌ای در نوع خود نادر است.

وی افزود: پیش‌بینی انتشار 14 جلد از این مجموعه کتاب را کرده‌ایم که در بخش‌های مختلف آن را مورد توجه قرار دهیم.

این نویسنده بیان کرد: مهم نیست که موسسات فرهنگی که در شهر ایجاد می‌شود، از لحاظ کمیت زیاد شود؛ بلکه باید کیفیت داشته باشند و در زمینه کتاب نیز باید این امر را مورد توجه قرار دهیم.

قلم‌سیاه ادامه داد: ما در کلاس چهارم و پنجم در سال 34، افتتاح کتابخانه را شاهد بودیم و به کتاب و کتابخوانی جذب شدیم. امروز نیز باید این رفتار مناسب در جامعه و در زمینه کتاب و کتابخوانی ترویج دهیم.

در پایان این دیدار، نیکنام حسینی‌پور مدیر عامل خانه کتاب از مقام ارزنده، تحقیقات وسیع و تالیفات وثیق استاد اکبر قلمسیاه، تقدیر کرد.

یادآوری می‌شود، اکبر قلم‌سیاه از نویسندگان و شاعران مطرح یزد متخلص به «قلم» است. از او به عنوان یکی از بزرگترین یزدشناسان معاصر یاد می‌شود. کتاب‌های «یزد در سفرنامه‌ها» (در دو جلد)، «در تكاپوی صبح»، «یادنامه استاد پیرنیا»، «كو گوش شنوا؟»، «تاریخ سالشمار یزد» و «خاطرات نواب وكیل» از تالیفیات استاد قلم‌سیاه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط