شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
پیشنهاد کردم امسال نمایشگاه کتاب برگزار نشود/ قبول دارم که باید به کتاب ‌فروشی‌ها بیشتر توجه شود

رئیس ‌سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آخرین نشست خبری این دوره از نمایشگاه با اشاره به مشکلات تامین بودجه گفت: به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهاد کردم امسال نمایشگاه برگزار نشود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) آخرین نشست خبری محسن جوادی، رئیس سی‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر شنبه(14 اردیبهشت‌‌ماه) در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

جوادی در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مشکلات بودجه برگزاری این دوره از نمایشگاه بیان کرد: باید بگویم، به دلیل مشکلات مالی حتی به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشنهاد کردم امسال نمایشگاه برگزار نشود.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم، بودجه برگزاری سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه شب عید تزریق شد. 

جوادی  ضمن تشکر و قدردانی از خبرنگاران فرهنگی و کتاب برای پوشش رسانه‌ای بزرگترین رویداد فرهنگی کشور درباره جریان برگزار این دوره از نمایشگاه گفت: سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به‌رغم همه نگرانی‌ها از‌جمله زمان برگزاری و مشکلات اقتصادی و مالی ناشران برگزار شد؛ علاوه‌براین مردم فراتر آنچه پیش‌بینی می‌شد در این رویداد حضور داشتند.
 
وی با اشاره به جایگاه غنی فرهنگی ایران افزود: میزان استقبال مردم از این دوره نمایشگاه نشان جایگاه فرهنگی ایران است. برخلاف تصور بسیاری که می‌گفتند نمایشگاه را نمی‌توان برگزار کرد، توانستیم این رویداد را برگزار کنیم. بسیاری از نهاد‌ها در برگزاری این رویداد مشارکت داشتند.  
 
جوادی با تاکید بر نقش مردم در برگزاری مطلوب این دوره از نمایشگاه ادامه داد: شاید نقایص و نا‌هماهنگی‌هایی در جریان برگزاری این دوره وجود داشته و امید‌واریم سال آینده این نواقص با ارائه پیشنهادات بر‌طرف شود.
 
رئیس سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  بیان کرد: شاخص‌های اصلی ارزیابی این دوره مثبت بود. در ارزیابی بر فعالیس نمایشگاهی این رویداد تاکید نمی‌کنیم بلکه بعد فروشگاهی و همچنین فعالیت‌های بخش بین‌المللی را نیز در نظر داریم که قابل‌توجه بود.
 
جوادی ادامه داد: درباره بخش بین‌المللی نمایشگاه مدعی نیستیم که نمی‌توانست بهتر باشد، بلکه تاکید داریم مطلوب بود. ناشران بخش عمومی نیز از مشکلات تامین کاغذ گلایه‌‌مند هستند اما تلاش‌ها ثمر داد و از آستانه نگرانی‌ها جلو‌تر رفتیم، در نتیحه این ناشران نیز رضایت خاطر دارند.
 
وی افزود: 300هزار عنوان کتاب در بخش فارسی، 140هزار عنوان  کتاب  شامل لاتین و عرب در بخش ناشران خارجی عرضه شده است. یارانه تازه‌های نشر بخش خارجی از ردیف بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص داده شده است برای کتاب‌هایی که بیش از سه سال پش منتشر شده‌اند یارانه تخصیص پیدا نکرد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حمایت یارانه‌ای گفت: امسال حمایت از دانشجویان را از 40 هزار تومان دوره گذشته به 60 هزار تومان افزایش دادیم. 140 هزار دانشجو از این یارانه بهره‌مند شدند. سهم دانشجویان مناطق سیل‌زده نیز نزد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محفوظ است.
 
جوادی افزود: یارانه ویژه استادان دانشگاه افزایش داشته است. یارانه دو میلیارد و 800 هزار تومان برای اهل قلم یارانه تخصیص داده شدغ علاوه‌براین 400 موسسات نیز از یارانه بهر‌ه‌مند شدند.

وی درباره میزان تراکنش مالی تا ساعات ابتدای آخرین روز نمایگشاه کتاب تهران گفت: تراکنش مالی تا این ساعت از طریق کارتخوان، رشد 36 درصدی در مقایسه با سال گذشته را نشان می‌دهد؛ علاوه‌‌براین در تراکنش مالی نیز حاکی از رشد 11 درصدی است که نشان دهنده افزایش دفعات خرید و یا انتخاب آگاهانه‌تر مخاطب است.
 
معاون امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره دغدغه ناشران برای تهیه کاغذ بیان کرد: موضوع کاغذ مشکل مزمن صنعت نشر کشور است. بعد از  بازدید مقام معظم رهبری  از نمایشگاه کتاب تهران، این موضوع در نشست مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر سمت پیگیری شد؛ علاوه‌‌براین با حضور معاون اول و معاون اقتصادی رئیس جمهوری  مساله کاغذ برای دستیابی به راه‌حل طرح شد.
 
وی ادامه داد: دو راه حل کوتاه و بلند‌مدت برای رفع معضل کاغذ پیشنهاد شده است. در ارانه راه‌حل دو موضوع میزان واردات ونیاز ناشر در نظر است؛ به‌عبارت دیگر تاکید شده تا بین میزان واردات و نیزاس ناشران توازن وجود داشته باشد.
جوادی درباره واگذاری  تبلیغات نمایشگاه به بخش خصوصی افزود: برای موضوع تبلیغات نمایشگاه کارگروه تبلیغات تشکیل و به شرکت ریحان فیلم  سپرده شد.
 
وی درباره اینکه تبلیغات نمایشگاهی متاثر از حمایت یکی از ناشران آموزشی بود، گفت: ناشران آموزشی نیز جزو بدنه نشر هستند. نکته قابل‌توجه این دوره از نمایشگاه که دوره‌های قبل کم سابقه بود پر‌فروش شدن چند کتاب بخش عمومی بود که معنا‌دار بود.
 
رئیس سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره عرضه نشدن کتاب‌های دارای مجوز در نمایشگاه کتاب افزود: مطمئنا محوز صادر شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای انتشار کتاب‌ کفایت می‌کند. برخی از نهاد‌های نظارتی که مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دغدغه فرهنگ را دارند، درباره عرضه برخی کتاب‌های منتشر شده در نمایشگاه کتاب دیدگاه دارند.

وی ادامه داد: در این دوره نیز چند عنوان کتاب که تعداد آن‌ها قابل توجه نبود با نظر این نهاد‌های نظارتی در  نمایشگاه عرضه نشد و تاکید دارم، نهاد فراتر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به جمع‌آوری این کتاب‌ها اغقدام نکرده است. برخی از کتاب‌ها نیز با گفت‌‌‌و‌گو با اداره کتاب برطرف شد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: مجموع فرآیند تولید و نشر کتاب و بهترین نهاد برای نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود. سعی می‌کنیم سال آینده همین تعداد اندک کتاب از نمایشگاه جمع‌آوری نشود. معتقدم این بررسی‌ها باید پیش از  برگزاری نمایشگاه انجام شود، نه در جریان برگزاری.

جوادی ادامه داد: معتقدم برای تحول در حوزه نشر باید گام به گام پیش رفت. برخی از نهاد‌های معتقدند که برخی کتاب‌ها نظر اخلاقی و یا امنیت ملی دقیق از سوی اداره  کتاب بررسی نشده است
 
رئیس سی‌‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره مجموع یارانه نمایشگاه گفت: مجموع یارانه این دوره حدود 20 میلیارد تومان است. این میزان شامل، 9 میلیارد تومان برای دانشجویان،  3 میلیارد برای تازه‌های نشر بخش بین‌المل، بیش از 5 میلیارد برای موسسات، دو میلیارد و 800 میلیون تومان برای اهل قلم و نزدیک به 1 میلیارد تومان برای استادان دانشگاهی تخصیص داده شده است.

جوادی افزود: قبول دارم که باید به کتاب ‌فروشی‌ها بیشتر توجه شود بنابراین طرح‌های فصلی را به جد دنبال می‌کنیم. از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که  ناشر باید نقدینگی داشته باشد تا بتواند کاغذ تهیه و به تولید کتاب اقدام کند. وجه فروشگاهی نمایشگاه نیز برای تامین نقدینگی است.

جوادی درباره زمان برگزاری سی‌‌‌و‌سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: مقرر شده تا با تشکیل کارگروه، زمان برگزاری نمایشگاه سال آینده و توجه به تقارن  آن‌ با نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگر تصمیم گیری شود.
 
وی درباره توازن در توزیع یارنه نشر و توجه به کتاب‌فروشی‌ها به ویژه در قالب طرح‌های حمایتی موسسه خانه کتاب گفت: همه بدهی به کتاب‌فروشی‌ها پرداخت شده و بدهی باقی‌نمانده است. طرح تابستانه برگزار می‌شود.

سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آخرین ساعات خود را می‌گذراند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها