چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
نشر نی با دو کتاب جدید ادبیات کلاسیک در نمایشگاه سی‌ودوم

نشر نی با دو عنوان کتاب جدید در حوزه ادبیات کلاسیک به سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشر نی در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دو کتاب جدید در حوزه ادبیات کلاسیک برای علاقه‌مندان این حوزه عرضه کرده است.
 
مجموعه دو جلدی «کتاب شمس تبریز» به کوشش مهدی سالاری‌نسب یکی از دو اثر جدید نشر نی در نمایشگاه سی‌ودوم است. جلد اول این مجموعه با زیرعنوان «اندیشه‌ها؛ طرحی از منظومه حکمی و هنری شمس تبریزی» کار شده و نویسنده نگارش آن را معطوف به دو هدف اصلی دانسته است. اول، ارائه طرحی پیشنهادی برای ترسیم منظومه فکری شمس که برای برآوردن این هدف نقشه‌ای به دست داده تا خواننده بتواند با کمک آن در اقلیم رازآلود مقالات شمس گشت‌وگذار کند و با جغرافیای پیچیده آن هرچه بیشتر آشنا شود. هدف دوم، بیرون کشیدن و جلوه دادن مجموعه‌ای از اشعار منثور و گفتارهای شعرواره شمس از میان انبوه عبارات مقالات است.
 
جلد دوم مجموعه «کتاب شمس تبریز» است که با زیر عنوان «شعرها» کار شده است، حاوی جملات و قطعاتی از مقالات شمس تبریزی زیر سه عنوان شعر منثور، شعرواره و گزین‌گویه است. یعنی قطعات انتخابی یا شعری کامل و مستقل، یا بسیار نزدیک به شعر لحاظ شده‌اند، یا مضمون حِکمی عبارت، همراه با زیبایی بیان، باعث ورودش به این مجموعه شده است.
 
کتاب تازه دیگری که نشر نی در حوزه ادبیات کلاسیک در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه کرده، چاپ دوم کتاب «پنج گفتار در زمان و زندگانی فردوسی» به کوشش مهدی سیدی است که پس از فاصله حدود 26 سال تجدید چاپ شده است. چاپ اول این کتاب در سال 1371 صورت گرفته و در این فاصله شاهنامه تصحیح جلال خالقی‌مطلق و منابع مهمی چون کتاب‌های «سرچشمه‌های فردوسی‌شناسی» نوشته محمدامین ریاحی و تصحیح و چاپ جدیدی از تاریخ بیهقی و کتب و مقالات فراوانی در این حوزه منتشر شده است؛ بنابراین نویسنده دست به  اصلاحاتی در این کتاب زده و در چاپ دوم عرضه کرده است. مثلا ارجاعات شاهنامه که در چاپ اول به تصحیح «ژول مول» داده شده بود، در چاپ حاضر تماما جای خود را به شاهنامه تصحیح خالقی‌مطلق سپرده و ابیات بر مبنای این تصحیح انتخاب گردیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها