شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی گنبدکاووس غرق در آب + فیلم

کتاب‌فروشی قابوس قدیمی‌ترین کتابفروشی گنبد کاووس پس از وقوع سیل در نخستین روزهای سال جاری، به مدت دو شبانه‌روز غرق در آب بود ومتحمل خسارات فراوانی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ بر اثر بارندگی‌های شدید در استان‌ گلستان سیل شدیدی جاری شد و شهرهای گنبدکاووس، آق‌قلا، گمیشان و روستاهای حاشیه آن‌ها که در مسیر رودخانه‌های قره‌سو و گرگان رود قرار داشتند، خسارات زیادی دیدند؛ در این میان خسارات فراوانی هم به برخی کتاب‌فروشی‌ها، کتابخانه‌ها، چاپخانه‌ها و دکه‌های مطبوعاتی وارد شد.

«فرهاد قاضی» مدیر کتاب‌فروشی قابوس (کتاب‌فروشی قاضی) که قدمتی بیش از نیم قرن دارد، درباره خسار‌ت‌های وارده به این واحد فرهنگی، به خبرنگار ایبنا گفت: پس از وقوع سیل و جاری شدن روان‌آب در شهرستان گنبدکاووس، این کتاب‌فروشی واقع در درب جنوبی پارک قابوس نیز دچار آب‌گرفتگی شد و به مدت دو روز غرق در آب بود.

وی همچنین در خصوص وضعیت کنونی این کتاب‌فروشی پس از فروکش کردن آب در آن، یادآور شد: هم اکنون پس از پاکسازی و نظافت، مجدداً در حال خدمت رسانی به دوستداران کتاب هستیم. (برای مشاهده وضعیت قدیمی‌ترین کتابفروشی گنبدکاووس پس از پایین آمدن سطح آب اینجا را کلیک کنید).

این کتابفروش با اشاره به اینکه در کنار فروش کتاب در این فروشگاه لوازم التحریر هم عرضه می‌شود، درباره میزان خسارات وارده به کتاب‌فروشی خود، گفت: بر اثر آب‌گرفتگی و درصد بالای رطوبت متأسفانه طبق برآورد اولیه حدود 100 میلیون ریال به ویترین، قفسه‌ها، کتاب و لوازم‌التحریر‌ها آسیب و خسارت وارد شده است.
 

قاضی در ادامه درباره قدمت کتاب‌فروشی قابوس، اظهار کرد: کتاب‌فروشی قابوس یا قاضی قدیمی‌ترین کتاب‌فروشی شهرستان گنبدکاووس است و از دیرباز تا به امروز پاتوق نویسندگان، شاعران و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب ترکمن و یکی از محل‌های توزیع کتاب‌های ترکمنی بوده و از اقصی نقاط ایران و حتی جهان مراجعه‌کننده داشته و دارد و بنده از سال 1350 از زمان تحصیل در مقطع راهنمایی تا به امروز افتخار فعالیت در آن را دارم.

وی ادامه داد: در ابتدا پدرم «حاج مراد دردی قاضی» که در سال 96 دار فانی را وداع گفت؛ مطبوعاتی قابوس را در سال 1338 در مکان قبلی و قدیمی کتاب‌فروشی واقع در چهارراه شریعتی راه‌اندازی کرد که تا سال 1380 مدیریت آن را بر عهده داشت و از آن به بعد تا به امروز مدیریت کتاب‌فروشی بر عهده بنده بوده است که متأسفانه به علت فوت پدرم و به خاطر ورثه، مجبور به فروش آن مکان با قدمت در همان سال 96 شدیم.

فرهاد قاضی در پایان گفت: تا آنجا که اطلاع دارم محل سابق کتاب‌فروشی تبدیل به فروشگاه پوشاک شده و در حادثه سیل آسیبی به آن وارد نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها