دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
سرنوشت تلخ یک زن به روایت یک رمان تصویری

انتشارات علمی و فرهنگی در پی انتشار سری رمان‌های تصویری، معروف‌ترین اثر اتو نوکل طراح و نقاش آلمانی را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اتو نوکل (1888- 1955) از نخستين نقاشانی است که رمان‌های تصویری‌ای خلق کرد که آوازه آن در دنیا پیچید. او از جمله هنرمندان اکسپرسیونیست آلمانی است که سهم بسزایی در پیدایش رمان بی‌کلام یا رمان گرافیک (گرفیک ناول) داشته‎اند. از نوکل آثار متعددی برجای مانده ‎است که «سرنوشت» یکی از بهترین‌های آن‌هاست.

او در این کتاب داستان سقوط و تباهی زن آلمانی گمنامی را در ۱۸۸تصویر روایت می‌کند. اگرچه در تصاویر ارجاع تاریخی دقیق به چشم نمی‌خورد زمان و مکان وقوع داستان را می‌توان آلمان دوره جمهوری وایمار دانست. نوکل در این اثر متاثر از فضای فرهنگی جمهوری وایمار و نیز پیرو پیشروان مکتب اکسپرسیونیسم آلمانی است.

 «سرنوشت» اولین کتابی است که تصویر آن با تکنیک چاپ بر روی صفحه سربی به وجود آمده ‎است. در ابتدای کار نوکل از چوب استفاده می‌کرد اما در دهه ۲۰میلادی با کمبود و  گران شدن چوب از سویی و پی بردن به امکانات زیبایی‌شناختی چاپ سربی از سوی دیگر به این چاپ روی آورد. همان‌طور که اشاره شد این رمان تصویری حتا خطی توضیح ندارد، اما با وجود این به خوبی راوی دردها و نگون‌بختی‌های زنی است که در چنبره فقر و نابرابری‌های اجتماعی گرفتار آمده است.

«سرنوشت» از منابع الهام لیند وارد در خلق کتاب مصور مرد خدا بوده است. توفیق اثر وارد موجب جلب توجه ناشران به کار نوکل و به دنبال آن چاپ سرنوشت در سال 1930 در آمریکا شد. نوکل شیوه ترسیم روایت‌های تصویری خود را از نویسندگانی چون توماس مان و برنتانو آموخته بود و توانست همان ایجاز و خلاقیت داستانی را در روایت‌های داستانی خود اجرا کند.

انتشارات علمی‌وفرهنگی به تازگی این اثر را در همان قطع تصاویر اصلی کتاب منتشر و راهی بازار کتاب کرده است. این رمان تصویری در 422صفحه و با قیمت 30هزارتومان عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها